ستاد دكتر قاليباف در استان البرز
ستاد دكتر قاليباف در استان البرز
{ جهادگران حماسه و ايثارگران }

اوج ديپلماسي شهري قاليباف را مي‌توان در مجمع جهاني شهرداران جهان در ناپل ايتاليا ديد. ثبت نام خليج‌فارس با رونمايي اطلس خليج‌فارس در ميان 113 شهر مطرح دنيا با همكاري مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد و انتخاب مديريت شهري تهران به عنوان مركز مطالعات بين‌المللي شهرهاي خاورميانه از جمله دستاوردهايي بود كه در اين اجلاس حاصل شد

گروه اجتماعی ـ افسانه قانع: به جرات مي‌توان گفت كه ديپلماسي شهري دكتر محمدباقر قاليباف از سال 2008 توانست تمامي نگرش‌هاي منفي نمايندگان شهرهاي مطرح دنيا را نسبت به پايتخت ايران اسلامي تغيير دهد. انتخاب شهردار تهران به عنوان شهرداران برتر جهان از سوي بنياد سيتي‌مايور(city mayor) كه هر دوسال يك‌بار انجام مي‌شود توانست براي نخستين بار نام تهران را در جهان بر سر زبان‌ها بيندازد. در اين انتخاب به شهرداراني توجه مي‌شود كه سهم بالايي نيز در توسعه جامعه شهري خود ايفا كرده و چشم‌انداز مناسبي در زندگي شهري و حتي اشتغالزايي ايجاد كرده‌اند كه در سال2008 شهردار تهران مدنظر قرار گرفت. دو سال بعد در سال 2010 انتخاب شهر تهران به عنوان سه شهر مطرح دنيا در توسعه زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي و تقدير ويژه از شهردار تهران گام ديگري بود كه ديپلماسي شهري كه شهردار تهران به آن تاكيد داشت، برداشت. در سال2011 جايزه متروپليس نيز از سوي شهرداران كلانشهرهاي جهان به دليل ارتقاي كيفيت زندگي شهري در تهران به شهردار تهران رسيد. انتخاب محمدباقر قاليباف به عنوان دبير شهرداران كشورهاي آسيايي در طول سال‌هاي اخير برگ برنده ديگري بود كه توسط مديريت شهري تهران در حوزه بين‌المللي رو شد. اما اوج ديپلماسي شهري دكتر محمدباقر قاليباف را مي‌توان در مجمع جهاني شهرداران جهان در ناپل ايتاليا ديد. ثبت‌نام خليج‌فارس با رونمايي اطلس خليج‌فارس در ميان 113 شهر مطرح دنيا با همكاري مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد و انتخاب مديريت شهري تهران به عنوان مركز مطالعات بين‌المللي شهرهاي خاورميانه از جمله دستاوردهايي بود كه در اين اجلاس مهم بين‌المللي توسط شهرداري تهران به دست آمد. به‌گونه‌‌اي كه موفقيت‌هاي محمدباقر قاليباف در ناپل ايتاليا به‌‌ويژه در ثبت‌نام زيباي خليج‌فارس در سازمان ملل به اعتقاد بسياري از نمايندگان مجلس تنها با ديپلماسي شهري و رويكردي كه دكتر قاليباف در اين اجلاس داشت، به دست مي‌آمد. البته روند موفقيت‌هاي مديريت شهري تهران همچنان ادامه يافت به‌گونه‌‌اي كه در سال 2012 بار ديگر نام تهران را اين بار توسط شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران بر سر زبان‌ها انداخت و جايزه مهم ارابه طلايي را در ميان كشورهاي قدري چون روسيه و هند كه سال‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومي فعاليت داشتند، عايد ايران كرد.ديپلماسي موفق و كارآمد شهري دكتر محمدباقر قاليباف امسال هم بار ديگر نام جمهوري اسلامي ايران و شهر تهران را در ميان شهرهاي مطرح جهان بر سر زبان‌ها انداخت. ديپلماسي‌اي كه به گفته دبير انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي UITP توانسته در طول سال‌هاي اخير چهره ديگري از تهران به عنوان پايتخت ايران اسلامي در حوزه دستاوردهاي مديريت شهري نشان دهد. انتخاب مجدد شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در سال 2013 به عنوان شركت پيشرو در ارائه مدل مدرن كسب و كار، در حاشيه نشست مجمع عمومي UITP در ژنو سوئيس توانست اقتدار مديريت شهري تهران را در توسعه حمل‌ونقل عمومي به‌‌ويژه بهبود وضعيت ناوگان اتوبوسراني شهر تهران نشان دهد.

پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در اين باره به روزنامه تهران امروز مي‌گويد: «بعد از دريافت جايزه ارابه‌طلايي توسط شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در سال2012 به دليل اهتمام به توسعه پايدار حمل‌ونقل عمومي، اين بار نام مقدس ايران در شهر ژنو كشور سوئيس به دليل ارائه بهترين راهكار در كسب و كار در حوزه حمل‌ونقل عمومي درخشيد.» او ادامه مي‌دهد: «به‌رغم نگرش‌هايي كه به دليل افزايش تحريم‌هاي بين‌المللي نسبت به ايران ايجاد شده بردن نام تهران در ميان 60شهر برتر دنيا در حوزه حمل‌و‌نقل عمومي سكوتي را در حاشيه جلسه مجمع عمومي انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي ايجاد كرد.

مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران: در دنيا توجه مديران به اقتصاد شهرها به‌‌ويژه اقتصاد حمل‌ونقل عمومي به عنوان اقتصاد سبز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. چرا كه اين نگاه هم باعث مي‌شود خدمات بهتر و با كيفيتي به شهروندان ارائه شود و هم فعالان در اين حوزه به‌‌ويژه بخش خصوصي مي‌توانند به سود منطقي خود با توجه به سرمايه‌گذاري‌‌هايي كه انجام داده‌اند برسند

ادامه از صفحه اول: چرا كه بردن نام تهران در كنار شهرهاي مطرح جهاني مانند پاريس، هنگ‌كنگ، برلين و... بار ديگر ثابت كرد كه فارغ از نگرش‌هاي سياسي، نشان از اقتدار ديپلماسي شهرداري تهران دارد.» مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران با بيان اينكه ديپلماسي شهري دكتر قاليباف در طول سال‌هاي اخير باعث قرار گرفتن تهران در ميان شهرهاي مطرح جهان در حوزه توسعه پايدار حمل‌ونقل عمومي شده است، به روزنامه تهران امروز تاكيد مي‌كند: «در طول سال‌هاي اخير بارها نام شهردار تهران به عنوان مدير پيشرو در توسعه حمل‌ونقل عمومي در مجامع بين‌المللي برده شده است و همين مسئله باعث شده تا نگاه جهانيان به تهران تغيير پيدا كند. اكنون شهر تهران به عنوان يك شهر پيشرو در ارائه راهكارهاي توسعه حمل‌ونقل عمومي شناخته مي‌شود و اين افتخار بزرگي براي شهروندان، مديريت شهري تهران و كشور محسوب مي‌شود.»



درخشش در جهان با ارائه خدمات درخشان

همچنان موفقيت‌هاي مديريت شهري تهران در حوزه بين‌المللي ادامه دارد به‌گونه‌‌اي كه دريافت جايزه بهترين مدل كسب و كار در حوزه حمل‌ونقل عمومي توسط شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران برگ برنده ديگر ديپلماسي شهري دكتر محمدباقر قاليباف به شمار مي‌رود.انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي بار ديگر شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران را در ميان 60 شهر بزرگ جهان به دليل ارائه راهكارهاي موثر براي توسعه حمل‌ونقل عمومي به عنوان يكي از مدل‌هاي كسب و كار شهري انتخاب و در حاشيه جلسه سالانه مجمع عمومي اين انجمن در شهر ژنو كشور سوئيس تقدير كرد.در بيانيه انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي آمده است كه با توجه به افزايش خودروهاي شخصي در شهرها نياز به توسعه حمل‌ونقل عمومي براي ارائه خدمات باكيفيت به شهروندان از يكسو و از سوي ديگر توسعه ناوگان‌ حمل‌ونقل عمومي در شهرها و ارائه مدل‌هاي اقتصادي در اين حوزه مي‌تواند در گسترش حمل‌ونقل عمومي موثر واقع شود. پيمان سنندجي، مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در اين باره به روزنامه تهران امروز مي‌گويد: «انجمن بين‌المللي حمل و نقل عمومي با بررسي راهكارهاي شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در چهار گام ساماندهي خطوط، هوشمندسازي ناوگان، توسعه اتوبوس‌هاي شهر تهران و توجه به نيروي انساني در نهايت اتوبوسراني شهر تهران را به عنوان سازمان برتر در ارائه راهكارهاي مناسب كسب و كار انتخاب و جايزه ويژه اين بخش را اعطا كرد.» آنطور كه سنندجي توضيح مي‌دهد در كنار شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران شركت مترو نيز به عنوان يكي ديگر از سازمان‌هاي فعال در ارائه مدل‌هاي كسب و كار در حوزه حمل‌ونقل عمومي شايسته تقدير است. رونق كسب و كار در حوزه حمل‌ونقل عمومي براي گسترش آن در تمامي شهرهاي مطرح دنيا از جمله ايده‌هايي است كه انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي به شهرها پيشنهاد مي‌دهد. پيمان سنندجي دليل تاكيد UITP به تشويق شهرهاي مطرح دنيا به ارائه مدل‌هاي كسب و كار در حوزه حمل‌ونقل عمومي را توجه مديران شهري به اقتصاد حمل‌ونقل عمومي و در مجموع اقتصاد شهري مي‌داند و به روزنامه تهران امروز مي‌گويد: «در دنيا توجه مديران به اقتصاد شهرها به‌‌ويژه اقتصاد حمل‌ونقل عمومي به عنوان اقتصاد سبز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. چرا كه اين نگاه هم باعث مي‌شود خدمات بهتر و با كيفيتي به شهروندان ارائه شود و هم فعالان در اين حوزه به‌‌ويژه بخش خصوصي مي‌توانند به سود منطقي خود با توجه به سرمايه‌گذاري‌‌هايي كه انجام داده‌اند برسند. اين نگاه و تفكر برد مساوي هم براي شهروندان و هم براي فعالان خصوصي حوزه حمل‌ونقل عمومي محسوب مي‌شود. در طول سال‌هاي اخير شهردار تهران به خصوصي‌سازي در سازمان اتوبوسراني شهر تهران تاكيد داشت. البته در كنار خصوصي‌سازي توسعه ناوگان اتوبوسراني، هوشمند‌سازي و ارتقاي كيفيت خدمات از ديگر موضوعاتي بود كه در طول سال‌هاي اخير به آن توجه شد.»

BRT نمونه موفق مديريت جهادي

تلاش‌هاي چند سال اخير مديريت شهري در حوزه هوشمند‌سازي ناوگان اتوبوسراني تهران، افزايش ناوگان اتوبوس‌ها با خريد اتوبوس‌هاي مجهز دو كابين و هيبريدي، اجراي طرح كارت بليت الكترونيكي، اجراي برنامه زمان‌بندي اتوبوس‌هاي پايتخت، ساماندهي خطوط اتوبوسراني، رتبه‌بندي شركت‌هاي خصوصي فعال در اين حوزه و صدها برنامه ديگر باعث شد تا شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران در ميان كلانشهرهاي مطرح دنيا از سوي يك سازمان بين‌المللي به عنوان يك سازمان پيشرو در ارائه بهترين مدل كسب و كار در حوزه حمل‌ونقل عمومي انتخاب شود. انتخابي كه به اعتقاد سنندجي، مرهون زحمات و تلاش‌هاي سازمان اتوبوسراني و بخش خصوصي براي ارتقاي كمي و كيفي خدمات به شهروندان است. مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران به روزنامه تهران امروز مي‌گويد: «از ابتداي فعاليت مديريت فعلي شهر تهران دكتر قاليباف و معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران به توسعه زيرساختي حمل‌ونقل عمومي به‌‌ويژه اتوبوسراني تاكيد ويژه داشتند. نمونه اين ادعا راه‌اندازي و توسعه خطوط سامانه اتوبوس‌هاي تندرو در پايتخت است كه با توجه به اعتراضاتي كه در ابتدا نسبت به راه‌اندازي اين خطوط در ميان مسئولان و شهروندان وجود داشت؛ اكنون پايتخت‌نشينان توسعه اين خطوط را از مديريت شهري مطالبه مي‌كنند. اقبال عمومي شهروندان از خطوط اتوبوس‌هاي تندرو(BRT)نشان مي‌دهد كه شهردار تهران با وجود معارضان و مخالفاني كه از همان ابتدا درخصوص راه‌اندازي اين خطوط وجود داشت، جسارت زيادي به خرج داد تا طرح جامع حمل‌ونقل عمومي در تهران اجرايي شود.» جسارتي كه مديرعامل شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران به آن اشاره مي‌كند را بارها انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي و به‌‌ويژه «والتر هوك» دبير اجرايي اين انجمن در سفري كه سال گذشته به تهران داشت به آن اشاره كرد و به روزنامه تهران امروز گفت: «جسارت شهردار تهران در توسعه خطوط BRT در تهران قابل تحسين است.»

در مسير تحول

تحولات بنيادي‌اي كه در چند سال اخير در حوزه خدمات‌رساني به شهروندان در ناوگان اتوبوسراني شهر تهران روي داده است از چشم شهروندان تهراني پوشيده نيست. نمونه بارز آن اجراي برنامه زمان‌بندي اتوبوس‌هاي شهر تهران است؛ اگر در گذشته پايتخت‌نشينان بايد ساعت‌ها منتظر ورود اتوبوس به ايستگاه‌ها مي‌ماندند اما امروز با برنامه‌ريزي‌هايي كه شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران درباره زمان‌بندي اتوبوس‌ها انجام داده است، از طريق تابلو‌هاي ديجيتال اطلاع‌رساني و وب كيوسك‌ها مي‌توان از زمان دقيق ورود اتوبوس‌ها به ايستگاه‌ها با خبر شد. پايتخت‌نشينان به‌‌ويژه از طريق سامانه مسير ياب و پيامكي شركت واحد اتوبوسراني شهر تهران مي‌توانند به راحتي كوتاه‌ترين و بهترين مسير را براي سفرهاي درون شهري خود به دست آورند. سنندجي مي‌گويد: «بررسي‌هاي انجمن بين‌المللي حمل‌ونقل عمومي UITP تنها مربوط به خطوط اتوبوس‌هاي تندرو پايتخت‌نيست بلكه اين انجمن در انتخاب شركت واحد اتوبوسراني شهرتهران تمامي شبكه اتوبوسراني را مورد مطالعه قرار داده است و اين نشان مي‌دهد كه در كنار موفقيتي كه اتوبوس‌هاي BRT تهران در چند سال اخير داشته‌اند، تمامي شبكه اتوبوسراني شهر تهران اعم از بخش عمومي و خصوصي تحولات چشمگير و پيشرويي را در حوزه خدمات‌رساني به مسافران داشته است.»


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.