ستاد دكتر قاليباف در استان البرز
ستاد دكتر قاليباف در استان البرز
{ جهادگران حماسه و ايثارگران }

بايد بگويم كه 2 جا در زندگی من نقش کلیدی داشته است؛ یکی مردم و استان ایلام و یکی مردم و استان خوزستان که بهترین دوران عمرم را در دوران دفاع مقدس در این 2 استان گذراندم.
قاليباف صبح امروز به دعوت هيئت هاي مذهبي استان ايلام براي شركت در همايش بزرگ بررسي ابعاد حماسه سياسي و اقتصادي سال ۹۲ وارد شهر ايلام شد.

 

وي پس از ورود به اين شهر با حضور بر مزار شهدای گمنام دفاع مقدس اين شهر، ضمن اداي احترام به شهدا، به قرائت فاتحه پرداخت. جمعي از خانواده هاي شهداي برجسته و شناخته شده اين استان هم با شعار «صلي الله محمد، ياور رهبر آمد» در بهشت رضاي اين شهر به استقبال قاليباف آمدند.


عضو ائتلاف پیشرفت پس از آن به دیدار امام جمعه ایلام رفت امام جمعه ايلام خطاب به دكتر قاليباف گفت: «به دلیل سوء مدیریت و عدم تدبیر، کشور دچار چالش­های جدی در عرصه های مختلف شده است. به همین دلیل اگر می­خواهیم از این معضلات و چالش­ ها نجات یابیم نیازمند مدیریت جهادی هستیم»

 

امام جمعه ايلام خطاب به قاليباف: امروز نيازمند مديريت جهادی هستيم

 

 

امام جمعه ايلام تاکید کرد: «جایگاه ریاست جمهوری در نظام اسلامی جایگاه ویژه­ای است و این موضوع طلب می­کند که در رأس این قوه شخصیتی حضور داشته باشد که از شاخص­های مختلفی برخوردار باشد.»

 

 

 

وي ادامه داد: «این شاخص ها را در مدیریت کلان کشور و بیانات مقام معظم رهبری بارها شنیده ایم؛ تعهد، تخصص، مدیریت قوی و مخصوصا مدیریت جهادی خصوصیاتی است که برای مدیریت کلان کشور به آن نياز داريم، به خصوص در این سال که سال حماسه سیاسی و اقتصادی نامگذاری شده، تحقق آن به این شاخص ها نیاز دارد. آنچه که باعث تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی می شود مدیریت جهادی است. »

 

 

 

وی خطاب به قالیباف افزود: «شما با سوابق درخشانی که داشته‌ اید چه در دوران دفاع مقدس که از فرماندهان لایق و شایسته بوده اید و در همه حماسه های بزرگی که توسط رزمندگان دفاع مقدس خلق شد به عنوان یک فرمانده لایق حضور داشته اید و چه در عرصه های پس از جنگ هم در هر جا که حضور داشته اید لیاقت خود را نشان دادید.»

 

 

 

امام جمعه ايلام خطاب به دكتر قاليباف گفت: «آنچه که امروز در عرصه های مختلف مدیریتی از جمله اقتصاد به آن نیاز داریم حضور امثال شماست که سکاندار قوه مجریه شوند. آنچه برای مردم دغدغه شده این است که کسی انتخاب شود که ولایت مدار، دارای مدیریت جهادی، مردم محور، انعطاف پذیر در برابر خواسته های مردم و انعطاف ناپذیر در برابر دشمنان باشد.»

 

 

 

دکتر قالیباف هم در این دیدار با تبریک ایام ماه رجب، با اشاره به شجاعت و خصوصیات مهربانی و استقبال مردم شهید پرور ایلام گفت: «در زندگی من پرخاطره ترین دوران به زمانی مربوط مي شود که هنگام دفاع مقدس در خوزستان و ایلام بوده ام. مردم ایلام در زمان جنگ به میدان رفتند و دیدیم چگونه جنگیدند و شجاعت نشان دادند.

 

در همان زمان مردم این استان با تمام سختی ها و مشکلاتی که بود هیچ باری بر انقلاب تحمیل نکردند.»

 

 

 

او به بيان خاطره اي از مردم اين استان پرداخت و افزود: «خاطرم هست زمانی که در این منطقه بودم حتی وقتی که می خواستیم آب شربی که برای رزمندگان بود به مردم چغار كه در چادرها و كنار جاده به سختي زندگي مي كردند برسانیم مانع آن می شدند و می گفتند كه نمی خواهیم زحمتی برای رزمندگان اسلام به وجود بیاوریم.»

 

 

 

قالیباف اضافه کرد: «متاسفانه بعد از دوران دفاع مقدس آن طوري که باید به مناطق جنگی خدمات رسانی می شد، انجام نشد، البته اینگونه نیست که هیچ کاری نشده باشد، اما آن طور که باید مردم اين استان مورد توجه قرار می گرفتند به آن‌ها رسیدگی نشده است. ان شاء الله اگر تقدیر بود و در خدمت مردم بودیم از ما مطالبه کنید به این مردم به گونه ای توجه شود که هیچ گاه احساس دوری از مرکز نداشته باشند و حس نکنند در توزیع امکانات و خدمات در صف آخر هستند. ان شاءالله به گونه ای عمل کنیم که هم رضای خدا و هم رضای خلق خدا را به دنبال داشته باشیم.»

حضور در همايش بررسی ابعاد حماسه سياسي و اقتصادي

ساعتي قبل از آغاز مراسم همايش بررسي ابعاد حماسه سياسي و اقتصادي سال در مسجد جامع شهر ايلام 92، جمعيت كثيري از مردم شهيدپرور ايلام در مسجد جامع اين شهر حضور پيدا كرده بودند.

حضور مردم ايلام در اين مراسم به شكلي است كه در حال حاضر شبستان مسجد مملو از جمعيت است و به دليل كمبود جا، عده اي زيادي از مردم در حياط مسجد و خيابان به شكل ايستاده در انتظار سخنراني دكتر قاليباف بودند در دست مردم حاضر در مسجد پرچم هاي كوچك جمهوري اسلامي ايران ديده میشد.

 

 

‏‏

قالیباف در میان جمعی کثیری از مردم: حرفی نمیزنم که بنتوانم به آن عمل کنم

عضو ائتلاف پیشرفت در این مراسم از همه مردم شهید پرور، ولایت مدار، مهربان و شجاع که از راه های دور و نزدیک در این مکان مقدس گرد هم جمع شده اند تشكر کرد و گفت: حضور شما جوانان ، خانواده های شهدا و اقشار مختلف در این زمان و در میان یک روز کاری‏‏، منت ودین بزرگی برای بنده است، ان شاءالله این زحمات شما را با خدمات بیشتر جبران خواهم کرد. به خاطر علاقه ای که به شما مردم ایلام داشتم، سفرهای خود را از استان ایلام به عنوان اولین استان شروع کردم.

 


وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 8 سال دفاع مقدس اظهار کرد: بنده به عنوان فردی که ایلامی نیستم افتخارم این است که یکی از بهترین مقاطع دوران زندگی خودم را در این استان زندگی کرده ام. امروز قضاوت من این است که مسئولان آن طور که باید و شاید این استان و مردم ایلام را نشناخته اند. مردم این استان در مهربانی ، شجاعت و ولایت مداری سرآمد و به تمامی معنا محب اهل بیت هستند و در اوج شجاعت، دلاوری و احسان زندگی می کنند. خدا را گواه می گیرم که این مسائل را برای شعار بیان نمی کنم.

 

عضو ائتلاف پیشرفت با یادآوری خاطرات خود از 8 سال دفاع مقدس گفت: در روزهای اول زندگی مشترک به ایلام آمدم و مردم در کنار جاده چادر زده بودند و زندگی می کردند. در سال دوم جنگ که با خانواده خود به اینجا آمدم ناگزیر شدم که به منطقه میمک بروم . 8-9 روز بعد برگشتم و با خودم گفتم که برای خانواده من که در اینجا ساکن بودند چه اتفاقی افتاده است؟ این در حالی است که خانواده ما از مشهد به ایلام آمده بودند و هیچ آشنایی با ایلام و منطقه جنگی نداشتند. هنوز که هنوز است همسر من می گوید مهربان تر از مردم ایلام و عشایر این منطقه ندیده ام.آن روز من یک فرد غریب در ایلام بودم اما این مردم ابتدای صبح سراغ من را می گرفتند و به من رسیدگی می کردند. این مهربانی و محبت مردم ایلام را نشان می دهد.

 

قالیباف افزود: شجاعت مردم ایلام را در نقاط مختلف مرزهای استان شاهد بوده ایم، آن روز که با بچه های این استان در هوای گرم تابستان و در وسط دشت مهران می جنگیدم‏، شجاعت این مردم را مشاهده کردم.

 

وی یادآور شد: درتپه گچی های دشت مهران، منطقه میمک و ... جایی از شیارها و کوه های منطقه نیست که روز و شبی را در آن سپری نکرده باشم و با بچه های این منطقه همرزم نبوده باشم. اوج شجاعت و شهامت این مردم را در عملیات والفجر 3 ، کربلای 1، آزادسازی مهران و قلاویزان دیدیم. با هم تیر زدیم و تیر خوردیم و وجب به وجب اینجا را شناختیم و مهربانی و شجاعت این مردم را دیدیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: به نظرم امروز کمتر دولتمردانی به باوفایی، محبت و گذشت این مردم توجه کرده اند. مردم ایلام در زمان جنگ هم جنگیدند و هم شهید دادند اما خانواده ها در آن شرایط سخت به عنوان یک جنگ‌زده هیچ باری بر دولت تحمیل نکردند. با وجود آنکه مزارع و کشاورزی را رها کرده بودند و زندگی امکان پذیر نبود ولی مردم با یک چادر زندگی می کردند. گاهی ما به عنوان رزمندگان دوست داشتیم که به این مردم چادر بدهیم و با تانکر به آن ها آبرسانی کنیم اما بارها و بارها جلوی ما را گرفتند و گفتند که این امکان برای رزمنده هاست و به ما ندهید.

 

وی قالیباف ادامه داد : 2 جا در زندگی من و هویت من تا امروز نقش کلیدی و اساسی داشته و تاثیرگذار بوده است، یکی مردم و استان ایلام و دیگری استان خوزستان.ما بهترین دوران عمر خود در دوران دفاع مقدس را در این 2 استان سپری کردیم و بارها گفته ام که هیچ گاه خاطره زندگی خود با مردم ایلام را فراموش نمی کنم.

 

وی تاکید کرد: یکی از عزیزان عنوان داشتند که باید از توان مدیریتی مردم ایلام استفاده کنیم. در عین اینکه حتما این موضوع را مورد توجه قرار می دهم اما در عین حال می گویم که همین امروز در شهرداری تهران هم مردم ایلام را فراموش نکرده ام. چندی پیش ایلامی های مقیم تهران مسجدی را بنا می کردند، آن ها می گفتند می خواهیم محلی را آماده سازی کنیم تا تیم های ورزشی و افرادی که از ایلام می آیند جایی برای اسکان داشته باشند.

 

قالیباف گفت:اما به آن ها گفتم من مردم این سرزمین را می شناسم و ما مکلف هستیم که مردمی که از شهرهای دور استان ایلام به تهران می آیند را مورد توجه قرار دهیم .عزیزانی در این استان هستند که برای درمان بستگان خود ناگزیرند به تهران بیایند و وقتی در تهران حاضر می شوند باید چند شب در تهران باقی بمانند. اما از شب دوم جایی برای اسکان ندارند و نمی دانند کجا باید بروند.حتی امکان حضور در هتل و مهمان سراها را هم ندارند و باید آن ها را مورد توجه قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: اگر تقدیر الهی باشد و در این مسئولیت قرار بگیرم حتما همه کشور باید مورد توجه من باشد اما نسبت به مناطق جنگی و آسیب هایی که در دوران دفاع مقدس به این مناطق وارد شده است باید توجه بیشتری داشته باشیم. به ویژه آن که استان ایلام در طول دوران دفاع مقدس هیچ باری را بر دولت تحمیل نکرده و مردمی صبور داشته است. البته این حق آن ها بود که این بار را بر دولت تحمیل کنند اما غیرت شان اجازه نداد.ایلام بیش از 400 کیلومتر مرز دارد و مردم این استان مرزداری می کنند، در مقابل ما نیز وظیفه داریم دین خود را به مردم ایلام به عنوان یک استان انقلابی و محب اهل بیت ادا کنیم.

 

قالیباف با بیان 2 ویژگی اصلی استان ایلام اظهار کرد: یکی از ویژگی های استان ایلام ظرفیت کشاورزی است که در این استان وجود دارد و دیگری امکانات استان ایلام در حوزه نفت و گاز است. این استان هرگز از نظر منابع انسانی و معادن‏، استان فقیری نیست، به هر حال شرایطی که امروز در این استان از نظر اقتصادی به وجود آمده است شرایط خوبی نیست. یکی از مشکلاتی که در شهرها وجود دارد حاشیه نشینی اطراف شهرها به دلیل مهاجرت از روستاهاست. بنده هم به طور دقیق در جریان هستم و مطالعات دقیقی در این باره انجام داده ام.

 

وی افزود:من خودم بچه شهرستان هستم و در تهران با حساسیت این موضوعات را دنبال می کنم. وقتی به بیمارستان شریعتی و امام خمینی (ره) سر می زنیم شاهد هستیم اطراف بیمارستان چادرهای کوچکی زده شده است . وقتی به این چادرها سرمی زنم می بینم افراد محرومی هستند که از سراسر کشور آمده اند و بیمار خود را در بیمارستان بستری کرده اند.از دیگر سو وقتی درمان آن ها را دنبال می کنم می بینم امکان بیمه ای که برای شهرنشینان فراهم است برای روستاییان فراهم نشده است،این از مواردی است که مورد توجه است و حتما بیمه در مناطق محروم دراولویت ماست‏،به ویژه در استانی چون ایلام که در حوزه کشاورزی ظرفیت بسیار بالایی دارد.

 

قالیباف با یادآوری دوران مسئولیت خود در قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء گفت: در سال 72-73 بنده فرمانده قرارگاه خاتم بودم و در جریان ساخت سد کرخه قرارداشتم . قرار بود این آب منتقل شود و بخش عظیمی از کشاورزی منطقه را تحت پوشش قرار دهد . همچنین در حوزه پاکسازی مین، پاکسازی مناطق جنگی، زمان زیادی از ما برد و این کار به کندی دنبال شد. من با همه وجودم از این چالش ها آگاه هستم و می دانم که این استان چه چالش ها و ظرفیت هایی دارد . باید تلاش کنیم که مردم در استان های مرزی و شهرها و روستاها احساس تبعیض و وجود شهروند درجه یک و درجه 2 نکنند.

 

عضو ائتلاف پیشرفت با بیان اینکه جوانان و مردم باید احساس کنند که اگر ظرفیت و قابلیتی دارند بتوانند این ظرفیت را در راه خدمت به استان خود استفاده کنند نه اینکه به دلیل حضور در نقاط دوردست به فراموشی سپرده شوند تصریح کرد:متاسفانه آن قدر وعده داده شده و پشت آن ها اقدام عملی نبوده است‏، باور مردم کاهش پیدا کرده و با نگرانی به موضوعات نگاه می کنند. من در این خانه خدا ایستاده ام و دربرابر شما عرض می کنم که سابقه من روشن و مشخص است. بنده دیروز و امروز به گردونه کار نیامدم. من به عنوان یک روستا زاده با تلاش، فعالیت و کار و به برکت انقلاب و شما مردم عزیز توفیق داشتم تا در مسئولیت قرار بگیرم.

 

وی اظهار کرد:بنده متعهد هستم تا کاری که نمی توانم انجام دهم وعده آن را نیز هرگز بیان نکنم. اگر به سابقه مدیریتی بنده نگاه کنید شاهد خواهید بود که اگر امروز وعده ای می دهم به ضمانت عملکرد گذشته من بوده است.

 

شهردار تهران با بیان مسائل جاری پایتخت گفت: تهران شهر بزرگی است و امکانات و مسائل زیادی دارد اما مردم هیچگاه ندیده اند که ما وعده ای به آن ها بدهیم و خلاف آن وعده عمل کنیم.در جنوب تهران در آغاز کار حاشیه نشینی و دو قطبی میان شمال و جنوب وجود داشت، چون شمال شهر برخوردار بود و جنوب شهر برخوردار نبود. اولین وعده ای که در 8 سال قبل به مردم تهران دادم این بود که به فضل الهی روزی که می خواهم از شهرداری خداحافظی کنم روزی است که شما مردم قضاوت کنید که وضع در جنوب شهر بهتر از شمال شهر شده است.

 

قالیباف افزود:امروز با اطمینان عرض می کنم و مردم تهران نیز گواه بر این حرف هستند که در هیچ دوره ای در قبل و بعد از انقلاب به وضع مردم در جنوب شهر رسیدگی نشده است اما امروز همه اذعان دارند در جنوب شهر و در ابعاد مختلف و در حوزه های مترو، ساخت و ساز، مساجد، مسائل فرهنگی و ... رشد و پیشرفت را شاهد بوده ایم.

 

وی تاکید کرد:امروز را هم در ذهن خود یادداشت کنید و به عنوان یک سند بدانید که اگر توفیق خدمت پیدا کنم هر کار و تلاشی را از مناطق محروم، مرزی و روستاها شروع می کنیم. این معنای عدالت است،عدالت شعار نیست و مردم باید در زندگی خود آن را حس کنند.مردم در جنوب تهران امروز این موضوع را حس کرده اند و عدالت برایشان رخ داده است.

 

شهردار تهران یادآور شد: روزی که در نیروی انتظامی افتخار خدمت داشتم به همه نقاط نیروی انتظامی در ابعاد مختلف و در سراسر کشور رسیدگی شد اما هیچ گاه پاسگاه مرزی که در دورترین نقطه در سیستان و بلوچستان و یا غرب کشور بود را به فراموشی نسپردیم.اگر یک ماشین برای یک کلانتری در شهر تهران خریداری شد همزمان یک تویوتای جدید برای پاسگاه مرزی در دورترین نقطه کشور فرستاده شد

عضو ائتلاف پیشرفت تاکید کرد:امروز هم اگر در دولت قرار بگیریم اساس ما این است که تمامی مناطق دوردست و محروم را در اولویت قرار دهیم.

 

قالیباف با بیان برنامه خود برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها گفت: یارانه موجود حتما ادامه پیدا می کند و بنده معتقدم برای مناطق روستایی که نقش تولیدی دارند حتما باید یارانه تولیدی برای احیای کشاورزی و دامپروری در محیط روستاها پرداخت شود و این از اولویت های قطعی بنده است تا تنها پولی به او ندهیم که کمکی در اداره زندگی این مردم باشد بلکه باید آن ها را حمایت کنیم تا کمکی به تولید باشد و جوانان ما از روستاها به سمت شهر مهاجرت نکنند.

 

وی ادامه داد:این وظیفه ماست و حتما این موضوع را با اولویت در دستور کار قرار می دهیم. کشور ما از ظرفیت خوبی برخوردار است اما امروز ضعف مدیریت، بی توجهی و ضعف در حوزه اختلافات و تنش های سیاسی است که ما را رنج می دهد. مسئولان به جای آنکه به مردم خدمت کنند همیشه دعوا و تنش بین آنها وجود دارد و مردم در این دعوا و تنش فراموش می شوند. این یک نقطه ضعف بزرگ است.

 

دولت موظف است خود را از دعواها بیرون بیاورد

قالیباف گفت: اگر اخبار را مرور کنید شاهد هستید که میان شورای شهر و شهرداری تهران همیشه دعوا و تنش بوده است، در این دوره نیز در شورای شهر از 3 گرایش سیاسی کشور حضور داشته اند، هم اصلاح طلبان، هم اصولگرایان طرفدار دولت و هم اصول گرایان منتقد دولت. این در حالی است که همه چهره های ملی این گروه ها در شورای شهر حضور داشتند اما آیا در طول 7-8 سال گذشته هیچ تنشی در حوزه مدیریت سیاسی در شهر تهران رخ داد؟این به دلیل آن است که خودمان را درگیر بحث های سیاسی و بحث های بدون نتیجه نکردیم. بنده اگر توفیق خدمت در دولت پیدا کنم اولین کاری که انجام می دهم این است که دولت را از کشاکش دعواهای سیاسی احزاب، و گروه ها بیرون می آورم.

 

وی تاکید کرد:دولت موظف است خود را از دعواها بیرون بیاورد و با مدیریت جهادی و انقلابی بر بستر عقلانیت و معنویت و در چارچوب احترام به قانون به مردم خدمت بی منت کند. این موضوع باید اساس کار ما باشد.

 

قالیباف با یادآوری ویژگی های مردم ایلام تصریح کرد: مردم این استان مردمی هستند که هرگاه انقلاب، دین، نظام و ولایت به آن ها نیاز داشته است تمام قد در صحنه حاضر شده اند و این وظیفه من است که اگر در دولت قرار گرفتم بتوانم این خدمت را به شما مردم عزیز انجام دهم.

 

وی افزود:امروز مردان مردی که در مقابل دشمنان ایستادند ، جنگیدند و سرخم نیاوردند گه گاه در ابتدایی ترین مسائل زندگی در مقابل خانواده خود شرمنده هستند. این افراد رزمندگان و شهروندانی بودند که دیروز هیچگاه در سختی ها نهراسیدند و شکست نخوردند اما امروزدر مقابل فرزند و همسر خود برای ابتدایی ترین مسائل زندگی می شکنند و وقتی آن ها بشکنند یعنی همه مردم و مسئولان شکسته اند.

 

عضو ائتلاف پیشرفت ادامه داد: در بحث اشتغال بنده مرتب در معرض مراجعات مردم هستم، برخی خانواده ها به من می گویند که من زن سرپرست خانوار هستم و با 50-60 سال سن در خانه های مردم کار کرده ام تا دخترم در دانشگاه آزاد تحصیل کرده و فوق لیسانس بگیرد اما حالا که دختر من درس خوانده است به بزرگترین معضل خانه تبدیل شده است چرا که بعد از 14-15 سال زحمت شبانه روزی به یک فارغ التحصیل بیکار تبدیل شده است. حتی بعضی از این خانواده ها بیشتر برخوردار هستند و می گویند کاری کن بچه من سرکار برود و من حقوقش را به شما می دهم اما کاری کن که این افسردگی از خانه ما بیرون بیاید. متاسفانه مشکلات مربوط به مواد مخدر و مشکلات خانمان سوز ناشی از آن وجود دارد. در شهرهای بزرگ حاشیه نشینی ها و معضل مواد مخدر ریشه در تنش های اقتصادی دارد.

 

قالیباف افزود: باورم بر این است که عقبه ، ظرفیت و عمق استراتژیک کشور قلب مردم هستند و در هر جایی که مسئولیت داشته ام این موضوع را به عنوان یک اصل پیاده سازی کرده ام .درست است که ما به دنبال پیشرفت علمی، پیشرفت اقتصادی و ... هستیم اما هیچ ظرفیتی همانند دل های مردم برای انقلاب وجود ندارد. اساس انقلاب این بوده است که مردم بتوانند برای خودشان تصمیم بگیرند و در سرنوشت خود تاثیرگذار باشند اما متاسفانه سیستم اداری و ساختار اداری و اجرایی کشور از پیش از انقلاب مشکل داشته و این مسیر غلط بعد از انقلاب نیز تا امروز ادامه پیدا کرده و حتی بدتر هم شده است به آن معنا که هر کاری که در کشور انجام می شود آن را در سیستم اداری مرکز، متمرکز کرده اند. معلوم نیست چرا برای هر موضوع کوچک و بزرگی باید در تهران تصمیم گیری شود، این بزرگترین اشکال ساختاری ماست.

 

وی با تاکید بر ضرورت واگذاری کارها به خود مردم گفت: متاسفانه دولت کارهایی که بخش خصوصی می تواند انجام دهد را در دست خودش گرفته است اما در مقابل قانون به ما می گوید که بخش های خصوصی و مردم باید بتوانند کار خود را انجام دهند.حضرت امام (ره) نیز بارها این موضوع را به مسئولان متذکر شدند که دولت به سراغ کاری که مردم می توانند انجام دهند نرود اما متاسفانه شاهد هستیم که اکثر کارها دولتی شده و این درد بزرگی است.

 

شهردار تهران ادامه داد:من به دلیل حوزه تحصیلی و تدریس خود در دانشگاه تهران نسبت به این موضوعات ، مطالعات عمیق و دقیقی داشته ام ، حوزه تخصصی من نیز رسیدگی به مسائل ساختارهای اداری و سیاسی در کشور است. حتی 10 سال قبل به این موضوع پرداختم و کتابی در این زمینه تالیف شده که هم اکنون در دانشگاه ها تدریس می شود . وقتی در نیروی انتظامی بودم این موضوع را در سطح خودش اجرا کردم و در تهران نیز این کار را دنبال می کنم.

 

قالیباف با تاکید بر ضرورت توجه به دولت های محلی اظهار کرد: هرگز اجازه نخواهم داد کارهایی که باید تصمیم گیری آن ها در استان ها انجام شود در تهران متمرکز شود. باید اجازه دهیم خود نخبگان استان و بزرگان استان تصمیم گیری کنند چرا که آن ها بهتر از هر کسی می توانند درباره مشکلات استان خود تشخیص دهند و هیچ مدیری در تهران نمی تواند موضوعات استان را شناسایی کند.

 

وی تاکید کرد:همچنین ما حتما در حوزه مسئولیت ها، شایسته سالاری و شایسته گزینی را اساس کار خود قرار خواهیم داد. از مدیران سیاسی در گذشته تا امروز گله مند هستیم که هر کدام از احزاب، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا بر سرکار می آیند از بالا تا پایین کشور را عوض می کنند. اما این رفتار زیبنده انقلاب اسلامی و مردم نیست. باید اجازه دهیم از ظرفیت هایی که در خود استان وجود دارد استفاده شود و خود نخبگان بتوانند در هر استانی تصمیم گیری کنند.

 

قالیباف ادامه داد: در تهران به مردم گفتم اگر بعد از یک سال احساس نکردید در شهرداری اتفاق چشمگیری می افتد که بتوانید آن را در زندگی خود درک کنید بدانید که بنده مدیرخوبی برای شما نیستم، اما از سال دوم به بعد باید هر 6 ماه یکبار احساس کنید که در شهر اتفاقی می افتد و بعد از گذشت 3 تا 4 سال از مدیریت بنده باید فصلی یک بار در محله و شهر خود احساس کنید که اتفاقی رخ می دهد. در نهایت بعد از 6 سال، هر هفته باید احساس کنید که مسیر کار در تهران متفاوت شده است. امروز هم عرض می کنم که به فضل الهی و به کمک یکایک شما عزیزان از همان سال اول مردم بایداحساس کنند که کشور در مدار یک حرکت جهادی قرار گرفته و ظرف 2 سال یک آرامش و ثبات به ویژه در حوزه اقتصادی در کشور حاکم شده است.این در اولویت اول است و سپس عرصه های اجتماعی ، فرهنگی، سیاسی و ... دنبال می شود تا کشور را بر مدار پیشرفت و عدالت قرار دهیم. به این ترتیب آرامشی بر مردم عزیز حاکم خواهد شد   

دیدار  با نخبگان و دانشگاهیان استان ايلام

 قالیباف بعد از حضور در همايش بررسي ابعاد حماسه سياسي و اقتصادي سال ۹۲، به دیدار نخبگان و دانشگاهیان استان ايلام رفت و در جمع آنها مطالبي را عنوان كرد.

قاليباف در ديدار با نخبگان ايلام: با حرف نمی شود كشور را اداره كرد

قالیباف صبح امروز در دیدار با جمعی از نخبگان استان ایلام در مجتمع رفاهی فرهنگیان شهر ایلام با بیان مطالب مطرح شده از سوی نخبگان و اندیشمندان غرب کشور اظهار کرد:سعی می کنم در این مدت اشاره ای به بعضی از موضوعات داشته باشم و تا حدودی عمیق تر به بحث های استانی توجه کنم. اگر از من سوال کنند که مهمترین چالش امروز کشور چیست من از چالش مدیریتی نام می برم. در عین این که همه معتقدند بزرگترین مشکل ما مشکل اقتصادی است و بنده هم این موضوع را قبول دارم، اما معتقدم بزرگترین چالش ما چالش مدیریتی است. اگر مسائل و مشکلات اقتصادی به وجود آمده است‏، به این دلیل نیست که پول، منابع و نیرو نداریم.همه مطالعات و شاخص ها نشان می دهد در این زمینه ها دچار مشکل نیستیم. ظرفیت های ما داشتن سرمایه های مادی و انسانی است.آنچه که ما را دچار مشکل کرده و نمی توانیمَ از این ظرفیت ها استفاده کنیم بحث مدیریت است.

 

عضو ائتلاف پیشرفت با تاکید بر ضروت تعیین تکلیف امورات تولی گری و تصدی گری، گفت:در نتیجه توجه نشدن به این مسئله، همه استعدادهایی که در ایلام وجود دارد این دیار را ترک کرده است چرا که این استعداها دیده نمی شوند و بستری برای ظهور آن ها فراهم نشده است.

 

قالیباف افزود: برای پیشرفت کشور قبل از هر چیز نیازمند منابع انسانی هستیم، در تهران برخی نواحی و مناطق را داریم که وقتی آن را به شهردارناحیه و منطقه می سپاریم شاهد هستیم که بعد از یک سال همان منطقه ضعیف را چگونه متحول کرده اند. در کشور ما سیستمی عمل نمی کنیم در حالی که در کشورهای غربی سیستم ها مشخص شده است وفرآیند کارها مشخص است اما در کشور ما افراد تاثیر گذار زیادی هستند که به علت سیستماتیک نبودن تاثیر گذاری آنها می تواند مثبت و یا منفی باشد. این موضوع از یک بخشداری واستانداری تا سطح وزارتخانه و بالاترین سیستم مدیریتی کشور مشاهده می

 

شود. در نتیجه شما می بینید که وقتی یک وزیری بر سر کار می آید چه اتفاقات مثبتی رخ می دهد و از دیگر سو وزیر دیگری بر سر کار می آید و چه اتفاقات ناگواری را می بینیم.

 

وی ادامه داد: باید توجه داشت که ادامه قدرت نیازمند فکر، اندیشه و توجه به نخبگان است. در اینجا دیگر با حرف و گفتاردرمانی نمی توان قدرت و کشور را اداره کرد. یکی از آسیب های جدی ما این است که استقلال نخبگان ودانشگاهیان ما حفظ نشده است و به جای استفاده از نخبگان در تصمیم سازی،

 

به حاشیه رانده شده اند. باید به دانشگاه به عنوان مهم ترین نقطه جامعه توجه کنیم تا بتوانیم کشور را اداره کنیم و این ظرفیت ها را در ابعاد مختلف تولید قدرت، ثروت ، معرفت و منزلت مورد توجه قرار دهیم. در اینجا است که می توانیم بگوییم کشور در مسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است.

 

قالیباف گفت: اگر امروز در تهران می گوییم که تهران درمسیر پیشرفت و عدالت قرار گرفته است، هیچ کس از موافقان و مخالفان نمی تواند منکر این بحث باشد چرا که رویکرد محله محوری، توجه به خرد جمعی،مدیریت جهادی، معنویت در کار و... وجود دارد. باید فهمید که حرف مرد یکی نیست، حرف مرد دو تا است و وقتی فهمید اشتباه کرده است، حرف خود را اصلاح کند. باید به خرد جمعی و قانون احترام گذاشته شود و هیچ کس حق ندارد بگوید قانون غلط است یا درست، قانون هر چه هست باید اجرا شود،سپس اگر توانست از مسیری قانون را اصلاح کند، باید آن را دنبال کند.

 

شهردار تهران تصریح کرد: امروز باید تلاش کنیم تا نخبگان به صحنه بیایند تا کشور را در مسیر پیشرفت و عدالت قرار دهیم تا همه اقشار جامعه احساس کنند که کشور در مسیر درستی قرار گرفته و به سمت پیشرفت می رود. مردم باید عدالت را در اشتغال، درآمد، بهداشت، درمان، فرهنگ، اجتماع، کیفیت زندگی،مسایل علمی، وضعیت فرزندان خود و .... احساس کنند، مردم دیگر دوست ندارند تعریف عدالت را بشنوند، بلکه دوست دارند عدالت را ببینند و لمس کنند. مردم دوست دارند احساس کنند که عدالت در زندگی آن ها آمده است.

 

وی با یادآوری برنامه خود برای اداره کشور گفت: برای اداره کشور برنامه مدون، روشن و به روزی داریم و این برنامه به صورت صوری نوشته نشده است. این یک برنامه مطالععاتی تحقیق شده است که کار میدانی بر روی آن انجام شده است. 24 برنامه در 24 موضوع با حضور بیش از 260 نفر از محققان که هم در حوزه علمی و هم در حوزه اجرایی سابقه های روشنی دارند، تنظیم شده است. بنده بر این کار مدیریت کلان داشتم و روزهای پنج شنبه به این موضوع رسیدگی می کردم. به انضمام این برنامه، برای 31 استان کشور نیز 31برنامه استانی تدوین شده است. در این برنامه های استانی مشخص است در این ایام قرار است چه اتفاقی بیفتد و چه چالش هایی وجود دارد، به این ترتیب مشخص است که فرصت های ایلام چیست و کار را باید از کجا آغاز کرد.

 

قالیباف با بیان اینکه در این حماسه سیاسی پیش رو مشارکت بالا، رای بالا و بالا بودن درصد مشارکت یک بحث است و انجام انتخاب دقیق یک بحث دیگرتاکید کرد: دیگر نباید آزمون و خطا کنیم و این

 

رسالت نخبگان است که نسبت به این مسئله تلاش و تبلیغ کنند. اگر حماسه سیاسی اتفاق بیفتد، حماسه اقتصادی رخ خواهد داد، این در حالی است که اگرحماسه سیاسی خوبی نداشته باشیم،بعید است که حماسه اقتصادی را به دنبال آن داشته باشیم.

 

قالیباف درباره ویژگی های استان ایلام گفت: من به طور خاص به ایلام علاقه مند هستم. آن زمان که به دانشگاه ایلام در بیست و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد آمدم، رئیس دانشگاه آزاد چند استان را به من پیشنهاد داده بود تا در آنجا حضور پیدا کنم اما من ایلام را انتخاب کردم.از من پرسیدند چرا؟ گفتم اگر فرصت کنم، سفری برای کار انجام دهم حتما ترجیح می دهم به ایلام بروم. به همین منظور سفرهای استانی خود به این شکل را که آغاز کردم، گفتم اولین سفر را از ایلام آغاز می کنیم.

 

وی افزود: امیدوارم اگر توفیق خدمت پیدا کنم بتوانم استان هایی که در دفاع مقدس آسیب دیدند، سختی کشیدند و دین خود را به انقلاب ادا کردند را مورد توجه قرار دهم تا ما هم دین خود را به این مردم ادا کنیم.

 

شهردار تهران با اشاره به پرسش یکی از حضار درباره مواضع وی پیرامون فتنه سال 88، تاکید کرد: اگر شما اهل مطالعه هستید که حتما هستید مواضع من را مشاهده کرده اید. من حداقل بارها و بارها موضوع مربوط به فتنه را توضیح دادم و می توانید در رسانه ها مشاهده کنید. بنده اهل لفاظی و بی ادبی هم نیستیم و مواضع من نسبت به این موضوعات کاملا روشن و مشخص است.

 

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران مبنی بر اینکه عملکرد احمدی نژاد در شهرداری تهران بهتر از قالیباف بوده است، گفت: همه آزاد هستند نظرات خود را بگویند، مگراشکالی دارد؟ آقای چمران هم آزاد هستند که نظرات خود را بیان کنند. نظرمیلیونی مردم تهران و نخبگان جامعه روشن است. مردم طبیعتا می بینند و می شنوند و حتما یکی از قضاوت هایی که نسبت به افراد انجام می دهند بر مبنای اظهار نظرهای آن ها است. البته خود آقای چمران روز دوشنبه به من گفتند که بنده چنین حرفی را نزدم و در یک مصاحبه دیگری نیز این را بیان کرده‌اند.

 

قالیباف تاکید کرد: موضوع مدیریتی که در مفاهیم درباره آن بحث می کنیم و در تعاریف علمی داریم، مدیریت در سایر دنیا متفاوت است و به همین جهت مدیریت در کشور ما باید الگوی خاص خود را داشته باشد. دائما عنوان می کنیم بین یک مدیر در نظام اسلامی و دینی بایک مدیر در فضای غیر اسلامی و غیر دینی تفاوت وجود دارد یکی از کلیدی ترین تفاوت ها موضوعی است که از آن تحت عنوان مدیریت جهانی یاد می کنیم و فرهنگ عظیمی به همراه خود دارد.

 

وی افزود: چند سال پیش در مدیریت دانشگاه تهران بحث بزرگی داشتیم و در آنجا گفتم مدیریت جهادی فاصله بین بیا و برو است. آن روزهایی که این مردم و همه اقشار ملت در میدان جهاد حضور پیدا کردند مهمترین رمز موفقیت و افتخار جبهه مدیریت بیا و برو بود که بنای تحول در عرصه دفاع مقدس شد. آن سازمان هایی که مدیران و فرماندهانشان جایی ایستادند که به رزمندگان می گفتند، بیا، همیشه موفق بودند و مدیرانی که به رزمندگان می گفتند برو، موفق نمی شدند. فرمانده گروهان، گردان و لشکر وقتی خودش پشت خاکریز قرار می گرفت لازم نبود به بقیه بگوید بیا. بلکه با وجود او در خاکریز همه آمده بودند.

 

عضو ائتلاف پیشرفت با یادآوری خاطره ای از عملیات والفجر 3 در منطقه مرزی ایلام اظهار کرد: در این عملیات پاسگاه دراجی عراق سقوط کرده بود و تا پای ارتفاعات کله قندی که بخشی از خاک عراق بود، پیشروی کرده بودیم. صبح که هوا روشن شد، بچه های ما از دو طرف تیر می خوردند. در پاسگاه دراجی خط زده بودیم و مانده بودیم، اما در محاصره عراقی ها گرفتار شدیم و مجبور شدیم در این منطقه سنگر دو جداره بزنیم.این روند 3 روز طول کشید تا ارتفاعات کله قندی سقوط کرد. هیچ گاه یادم نمی رود در آن منطقه عراقی ها با هلکوپتر حمله کردند وبرای اولین بار هلکوپتر با آر پی جی زده شد.

 

قالیباف ادامه داد:در آن زمان یک عراقی از خاکریز عبور کرد و داخل خاکریز ما آمد. به نحوی که خط شکسته شد.یک گردان بچه های کم سن و سال حضور داشتند که ما نگذاشته بودیم در شب عملیات به خط بیایند اما مجبوری شدیم در پدافند از آنها استفاده کنیم. در این زمان دیدم یک بچه 16 ساله کلاه بر سرش گذاشته و با کلاش خود داخل خاکریز خودی تیراندازی می کند. در این لحظه ما با شهید شریفی و شهید حیدری از فرماندهان گردان با هم نشسته بودیم. من وقتی این بچه 16 ساله را دیدم، ناراحت شدم و محکم با دستم پشت سر او زدم که چرا تیر می زنی؟ یادم هست کلاه بر سر این بچه بزرگ بود . کلاهش را بالا آورد و گفت چرا می زنی؟ گفتم مگر نمی بینی، عراقی ها پشتمان نیستند، چرا هنوز تیراندازی می کنی، اما متوجه شدم او یک قوطی کنسرو گذاشته بود و در حال قلق گیری بود تا بتواند در 100 متر جلوتر عراقی ها را بزند.

 

وی تاکید کرد:روحیه ، شجاعت و آرامش این بچه را نگاه کنید! این رزمنده دید من به عنوان فرمانده لشکر به همراه فرمانده گردان و مسئول لجستیک، در کنارش نشسته ایم و خدا هم بالای سر اوست. این رزمنده دیگر چه نگرانی دارد؟ خط ماند و عراقی هایی که در محاصره آنها بودیم، سقوط کردند. به این می گوییم مدیریت جهادی و مدیریت بیا. مدیریت جهادی یعنی، مدیریت توام با عقلانیت، معنویت و برنامه مشخص.

 

قالیباف با اشاره به طرح مسائل و موضوعات مربوط به حوزه بانوان از سوی یکی از حضار گفت:امروز با افتخار عرض می کنم که ممکن است که رسیدگی به وضعیت بانوان وظیفه ذاتی شهردای نباشد اما تمامی 12 نکته ای که در این جلسه نسبت به بانوان طرح شد، در شهرداری تهران انجام شده است.

 

شهردار تهران دومین چالش کشور را چالش در ساختار اداری و اجرایی کشور دانست و گفت: اگر مدیریت جهادی و کاملا پرتحرک باشد، اما ساختار را اجرا نکند، این مدیریت باز هم به موفقیت نمی رسد. سیستم کشور ما قبل از انقلاب متمرکز بوده و بعد از این انقلاب این موضوع تشدید شده است. در همین ایلام اگر بخواهید برای تعمیر یک ساختمان اقدام کنید، اجازه ندارید چرا که باید اجازه از تهران صادر شود. چه کسی بهتر از مدیر استان می توان تصمیم بگیرد که این ساختمان باید تعمیر شود یا نه؛ مدیری که در تهران نشسته و حتی آدرس این ساختمان را ندارد، تصمیم می گیرد و حتما تصمیم او غلط است. حتی اگر تصمیم او درست هم باشد، شانس آورده است



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.