ستاد دكتر قاليباف در استان البرز
ستاد دكتر قاليباف در استان البرز
{ جهادگران حماسه و ايثارگران }

ساماندهی دو ساله اقتصاد کشور، تمرکز زدایی و تحقق مدیریت نیمه متمرکز محلی، تحصیل رایگان برای خانواده‌های مستضعف تا مقطع دکترا، رساندن سطح خدمات بیمه‌های روستایی به سطح بیمه‌های شهری و نصف شدن سهم پرداختی مردم از هزینه‌های درمان وعده‌ها‌یی است که قالیباف قول داده در صورت پیروزی در انتخابات به آنها عمل کند.

نامزد انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری گفت: دولت آینده، یک دولت جهادی، عقلانی و دولت همه ایرانیان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محمدباقر قالیباف که با برنامه پا به میدان رقابت گذاشته و معتقد است با تکیه بر «روحیه جهادی» و رفع سوءمدیریت می‌توان چالش‌ها و مشکلات اساسی کشور را از پیش رو برداشت.

ساماندهی دو ساله اقتصاد کشور، تمرکز زدایی و تحقق مدیریت نیمه متمرکز محلی، تحصیل رایگان برای خانواده‌های مستضعف تا مقطع دکترا، رساندن سطح خدمات بیمه‌های روستایی به سطح بیمه‌های شهری و نصف شدن سهم پرداختی مردم از هزینه‌های درمان وعده‌ها‌یی است که قالیباف قول داده در صورت پیروزی در انتخابات به آنها عمل کند.

قالیباف همچنین معتقد است که پرداخت یارانه‌ها لطف دولت‌مردان به مردم نیست بلکه گرفتن یارانه حق مردم است، و علاوه بر آنکه باید میزان آن برای محرومین افزایش یابد، باید با کنترل تورم اجازه ندهیم از شیرینی آن کاسته شود.

آقای قالیباف، امروز مردم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و به همین دلیل توقعات و انتظارات زیادی از رئیس جمهور آینده دارند، آیا فکر می‌کنید مردم ما می‌توانند برای حل مشکلات به شما اعتماد کنند؟

در ابتدا سلام عرض می‌کنم به زنجانی‌های عزیز، مومن، غیور و سربلند که همواره و در حساس‌ترین شرایط پشتیبان انقلاب اسلامی بوده‌اند. ما زنجان را با فقهای نامدار و غواصان دریادل و خط شکنی می‌شناسیم که در ۸ سال دفاع مقدس با رشادت‌هایی که از خود نشان دادند برگ زرینی بر تاریخ پرافتخار این استان اضافه کردند.

اما در پاسخ به سئوال شما باید بگویم که بنده هیچ وقت از مردم نمی‌خواهم که بدون آگاهی و مطالعه به بنده یا هر کس دیگری اعتماد کنند، آگاهی، لازمه اعتماد است.

برای کمک به انتخاب آگاهانه مردم، بنده با کمک جمع زیادی از بهترین نخبگان و متخصصین دانشگاهی کشور برنامه مشخصی برای اداره کشور و رفع مشکلات آن در حوزه های مختلف آماده کرده‌ام. از مردم می‌خواهم تا به کارنامه و سوابق اجرایی بنده هم مراجعه کنند تا ببینند در هر مسئولیتی که توفیق خدمت به مردم داشته‌ام به حرف‌هایی که زده‌ام و برنامه‌هایی که اعلام کرده‌ام با قدرت پایبند بوده‌ام و به آنها عمل کرده‌ام. به هر حال باز هم این حق مردم است که هر که را بخواهند انتخاب کنند.

خیلی از کاندیداهای دیگر هم می‌گویند ما برنامه داریم. در میان این همه برنامه‌های مختلف، مردم چطوری می‌توانند به برنامه یک کاندیدا اعتماد کنند؟

همانطور که گفتم علاوه بر داشتن برنامه، این کارنامه و سابقه کاندیداها است که می‌تواند نشان دهد آیا آنها توان انجام برنامه‌هایشان را دارند یا خیر. علاوه بر این، خطوط کلی برنامه‌ها مهم است. توجه به این نکته که آیا کاندیداها در برنامه‌هایشان دردهای اصلی مردم را دیده‌اند و می‌شناسند یا خیر، بسیار مهم است.

بنده با توجه به سوابقی که از حضور طولانی در نیروی انتظامی و شهرداری تهران به دست آورده‌ام احساس می‌کنم به دردهای مردم نزدیکم، حداقل می‌دانم و با تمام وجود لمس کرده‌ام که بسیاری از معضلات اجتماعی ما نظیر طلاق و اعتیاد و فساد و … ریشه در مشکلات اقتصادی ما دارند. وقتی در یک شهر کوچک کارخانه‌ای که مهم‌ترین منبع تامین اشتغال مردم آن شهر بوده است تعطیل می‌شود، افزایش جرم و جنایت و دزدی و فساد و اعتیاد در آن شهر طبیعی است.

برای آنکه مردم و جوانان ما به دام اعتیاد و افسردگی و فساد گرفتار نیایند باید اول مشکلات اقتصادی مردم مخصوصا گرانی و بیکاری را بر طرف کنیم. درد امروز ما این است که بیش از ده میلیون نفر از مردم این کشور تنها با کمک‌های کمیته امداد می‌توانند به زندگی‌شان ادامه دهند. یک چنین فقر عظیمی در شان ملت ایران نیست. در شان ملت ایران نیست که کارگرانش صبح تا شب بدوند و کار کنند اما آخر سر هم در زیر خط فقر زندگی کنند و شرمنده خانواده و فرزندانشان باشند. تمام تاکید بنده در دولت آینده تلاش در جهت رفع فقر و مبارزه با گرانی و بیکاری خواهد بود.

راه حل کلی شما برای حل مشکلات چیست؟

راه‌حل کلی و اصولی بنده برای درمان این دردها، تغییر در رویکرد مدیریتی کشور است. برای آنکه اداره کشور در یک مسیر منطقی و عقلانی قرار بگیرد باید در اداره کشور از سیاست‌زدگی و حاشیه‌سازی و شعارگرایی پرهیز کنیم و به جای آن با یک رویکرد عقلانی که مبتنی بر علم و دانش و خرد جمعی در کنار عزم و همت جهادی است، به درمان دردهای امروز مردممان بپردازیم. راه حل بنده ایجاد یک دولت اجتماعی است که در آن اداره امور کشور در مناطق مختلف به دست نخبگان و مدیران بومی همان مناطق سپرده خواهد شد و تلاش می‌شود تا بدور از هر نوع تبعیض و بی‌عدالتی تمام استان‌ها و مناطق کشور بتوانند به جایگاهی که شایسته آن هستند، دست یابند. دولت آینده، یک دولت جهادی، عقلانی و دولت همه ایرانیان خواهد بود.

چه شناختی از استان زنجان دارید و در یک نگاه کلی و اجمالی با توجه به موقعیت این استان در کشور، قابلیت‌ها و توانایی‌های زنجان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زنجان یکی از استان‌های راهبردی و مهم کشور است. این استان حلقه اتصال شرق به غرب کشور است و نباید از این ظرفیت غافل شد. از سوی دیگر مردم این دیار در طول دوران پیروزی انقلاب اسلامی و ۸ سال جنگ تحمیلی، حماسه‌های ماندگاری خلق کرده‌اند. نخستین تظاهرات دوران انقلاب اسلامی توسط بانوان این شهر اتفاق افتاده و در طول جنگ تحمیلی نیز مردان دلیر این استان در عملیات‌های مختلف، حماسه‌های عظیمی را خلق کرده‌اند. عنوان شهر غواصان دریا دل، حکایت از دلیر‌مردانی دارد که در دفاع از وجب به وجب خاک کشور اسلامی‌مان تا پای جان رفتند و به مقام رفیع شهادت نیز نائل آمدند. جدای از این به دلیل بافت فرهنگی ـ مذهبی این شهر پایتخت شور و شعور حسینی نام گرفته است و همین امر نشان از حب مردم این استان به اهل بیت(ع) دارند. ظرفیت‌های مهمی چون نیروی انسانی تحصیل‌کرده، کشاورزی پویا و گردشگری باعث می‌شود که به جرات بگوئیم که زنجان قابلیت این را دارد که جایگاهی بهتر و فراتر از موقعیت کنونی خود داشته باشد.

نیم نگاهی به ظرفیت‌های گردشگری در استان زنجان بیندازیم. وجود گنبد عظیم سلطانیه به عنوان دومین گنبد بزرگ آجری جهان و سایر ظرفیت‌های گردشگری، غنیمتی نه فقط برای استان بلکه کشور است که متاسفانه ناشناخته مانده و سرمایه‌گذاری درستی برای آن نشده است. نظر شما در این باره چیست؟

گنبد سلطانیه جزو شاهکارهای معماری ایران و جهان محسوب می‌شود. از آنجا که در یونسکو ثبت جهانی شده باید زمینه ورود و جذب گردشگر را فراهم کنیم. حضور گردشگر نیز منوط به فراهم شدن زیرساخت‌های گردشگری است؛ در حالی که زنجان از فقر این زیرساخت‌ها هم‌چون مراکز اقامتی رنج می‌برد.

امروزه صنعت گردشگری هم‌پای نفت می‌تواند برای کشور درآمد ایجاد کند و با توجه به تعدد آثار و بناهای تاریخی کشور، می‌توانیم این صنعت را توسعه دهیم و از اقتصاد تک محصولی فاصله بگیریم.

دولت آینده باید فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای ساخت اماکن تفریحی و مراکز اقامتی را با اعطای مشوق‌های حمایتی و تشویقی فراهم کند. اعتقاد دارم نباید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد که سرمایه‌گذار پا به فرار بگذارد.

در کل به اعتقاد بنده، اصالت و هویت هر ملتی را آثار تاریخی و آداب سنت‌ها تشکیل می‌دهند و اگر می‌خواهیم فرهنگ کشور را زنده نگهداریم، باید در حفظ این آثار و سنت‌ها گام برداریم. بی‌تفاوتی به این موضوعات خیانت در حق نسل‌های آینده این آب و خاک خواهد بود.

در دنیای کنونی به موضوع گردشگری به عنوان یک علم نگاه می‌شود و کشورها در سایه آن به درآمدهای کلانی دست می‌یابند.

کشور ما همچنین از منابع غنی معدنی، آبی و هوایی، انرژی خورشیدی، جاذبه‌های مختلف طبیعی، تاریخی و دریایی فراوانی بهره‌مند است؛ منابعی که در کمتر کشوری در جهان وجود دارد؛ ما به تناسب موقعیت استان‌ها می‌توانیم ظرفیت‌های آنها را شناسایی و این موارد را پیاده کنیم. برای مثال استان زنجان در کنار جاذبه‌های گردشگری، می‌تواند از طبیعت بکر و آب و هوای دل انگیز منطقه طارم برای فراهم شدن جذب توریسم و سرمایه گذار سود ببرد که به این مهم توجه نشده است.

به منطقه طارم اشاره کردید. این منطقه بسیار آب و هوای مناسبی برای کشاورزی دارد اما متاسفانه نبود صنایع تبدیلی مناسب باعث شده است تا کشاورزان ما با قیمت پایین حاصل دسترنج خود را به دلالان بفروشند. زیتون، سیر، کرفس، سیب زمینی و … محصولاتی هستند که در این منطقه تولید می‌شود. فکر می‌کنید چگونه می‌توان این موانع و مشکلات را از پیش رو برداشت؟

همان طوری که عرض کردم این مقوله نیز هم‌چون گردشگری منوط به فراهم شدن بستر و زیرساخت است و تا زمانی که شرایط و امکانات مناسب برای حضور سرمایه گذار فراهم نشود، انگیزه و رغبت او هم برای سرمایه‌گذاری کم‌رنگ می‌شود. دولت باید در کنار ارائه تسهیلات بانکی با کارمزد پایین در مناطق محروم، حمایت‌های معنوی از سرمایه‌گذاران را در دستور کار قرار دهد. امروز یارانه‌ها در بخش‌های مختلف داده شده، اما آیا واقعا اگر در کنار پرداخت یارانه مستقیم، یارانه تولید نیز پرداخت شود بسیاری از مشکلات امروز کشور حل نمی‌شود؟ چرا به این بخش توجه نکردیم؟ پرداخت یارانه حق مردم است نه لطف دولت‌مردان.

اگر کشاورزی به شکلی علمی و اصولی مدیریت شود، محصولات استان چند برابر خواهد شد. با مکانیزه کردن نظام جمع آوری، توزیع و کوتاه کردن دست دلالانی که هم حق کشاورز و باغدار را می‌گیرند و هم حق جامعه را تضییع می‌کنند، می‌توان به این وضعیت نامناسب سروسامان داد. بیکاری فارغ التحصیل کشاورزی به معنای این است که  کشاورزی و باغداری این دیار نتوانسته از دانش داشته‌های خود استفاده کند. افزایش روند مهاجرت روستائیان به شهر، باید ما را به فکر راه چاره بیندازد.

زنجان با داشتن تاکستان‌های بزرگ، باغ‌های میوه و کشتزارهای بزرگ گندم و … هنوز نتوانسته در کاهش واردات کشور نقشی ایفا کند و این به ضعف مدیریت مسئولان برمی‌گردد که نتوانسته‌اند از این ظرفیت مردم کشورمان استفاده درستی بکنند.

استان زنجان با کمبود مراکز درمانی و بهداشتی، پزشکان متخصص و پرستار روبه‌روست و همین موضوع نارضایتی مردم از خدمات عمومی را به دنبال داشته است. برنامه شما برای برطرف کردن این چالش‌ها چیست؟

اکنون در کشور بین بیمه‌های شهری و روستایی و بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی تفاوت وجود دارد. برخی از مردم امکانات کمتری دارند و نمی‌توانند از مزایای یک بیمه کارآمد برخوردار شوند. این موضوع حاصل «شعاری دیدن عدالت» و داشتن «نگاه تبعیض آمیز» به مردم است. در دولتی که قصد دارد پیشرفت را با عدالت واقعی همراه کند، یک بیمه با کیفیت برای همه مردم در نظر گرفته می‌شود. امروز باید این نگاه تبعیض آمیز از بین برود تا همه بتوانند به صورت یکسان از خدمات درمانی با کیفیت بهره ببرند. و سطح خدمات بیمه‌های روستایی به سطح خدمات بیمه‌های شهری برسد.

در شرایط سخت اقتصادی امروز، وقتی یک نفر از اعضای خانواده بیمار می‌شود، دیگران حاضرند برای درمان او هر کاری در توان دارند انجام دهند. اما این انصاف نیست که دولت در چنین شرایطی خانواده اندوهگین بیمار را زیر بار هزینه‌های بالای درمان تنها بگذارد. دولت موظف است برای کمک به همه بیماران، سهم پرداختی خود از هزینه‌های درمان را بالا ببرد تا به مردم فشار کمتری وارد شود. به همین منظور قصد داریم تا ان‌شاالله در دولت آینده مردم فقط سی درصد از هزینه های درمان را بپردازند و هفتاد درصد دیگر بر عهده دولت باشد.

بیکاری و نبود صنایع بزرگ مهم‌ترین معضلاتی هستند که استان زنجان با آنها دست به گریبان است. چه راهکاری برای برطرف کردن این معضلات در استان دارید؟

بیکاری فقط مختص استان زنجان نیست و در سال‌های اخیر به دلیل تصمیمات غیر کارشناسی، نرخ بیکاری روند صعودی داشته است. همان‌طور که در سوال هم مطرح شد بیکاری و نبود صنایع بزرگ، دو معضل اصلی استان و کشور را تشکیل می‌دهند که به نظر می‌رسد با حضور صنایع سنگین و پیشرفته در استان مشکل بیکاری تا حد زیادی حل شود. دولت آینده باید بداند که این مردم به «شعار عدالت» نیازمند نیستند. مردم این شعار را بارها و بارها شنیده‌اند. مردم تشنه خود عدالت هستند و باید این عدالت را در بعد مسائل اقتصادی و اجتماعی در زندگی خود حس کنند.

در حوزه مسائل اقتصادی شاهد هستیم که چه مسائل و مشکلاتی وجود دارد و باید آن ها را حل و فصل کنیم. اما در کنار عدالت اقتصادی، نکته مهم‌تر عدالت اجتماعی است که همه آحاد مردم و جوانان با هر گرایش، قومیت، سلیقه، زبان، دین، مذهب و نژادی که هستند به آن نیاز دارند. مردم باید بدانند که فرصت‌های اجتماعی در کشور برای همه برابر است. اینگونه نیست که اگر از این قوم باشید، امکان خاصی برای شما فراهم باشد و اگر از این قوم نباشید این امکان از شما گرفته شود و یا اینکه دوری و نزدیکی از تهران نباید باعث حذف فرصت‌ها و ظرفیت‌ها شود. چالش آن است که بزرگ‌ترین مجموعه بیکاران را فارغ‌التحصیلان تشکیل می‌دهند. درست است که آمار بیکاری حدود ۱۳ یا ۱۴ درصد اعلام می‌شود، اما اسناد می‌گوید که آمار بیکاری مخصوصا در حوزه جوانان تحصیل کرده حدود ۳۰ درصد است. تقریبا در هر خانه‌ای را که بزنید جوانان تحصیل‌ کرده آماده به کار حضور دارند و هیچگاه نمی‌دانند که آیا می‌توانند کاری را آغاز کنند یا خیر. در دولت آینده با رونق دادن به تولید ملی و توسعه صنعت و کشاورزی به مبارزه اصولی با بیکاری خواهیم رفت.

در طول هشت سال گذشته استان زنجان با موجی از مصوبات در سفرهای استانی دولت مواجه شد که تاکنون برخی از مصوبات بزرگ مانند پتروشیمی و پالایشگاه به سرانجام نرسیده یا آغاز نشده اند. برنامه شما برای به سرانجام رساندن این وعده ها که کم هم نیستند، چیست؟

متاسفانه با این مشکل در بسیاری از استان‌های کشور روبرو هستیم. بار مالی این وعده‌ها به اندازه‌ای است که از عهده دولت به تنهایی خارج است اما در این میان راهکارهای زیادی برای به سرانجام رساندن آنها وجود دارد. طبق قانون، دولت باید حجم خود را کوچک کرده و به امور سیاست‌گذاری بپردازد و در این میان نقش بخش خصوصی بیش از پیش پر رنگ می‌شود. همان طور که قبلا نیز اشاره کردم سهم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در استان و کشور ناچیز است و این نشان دهنده سیاست‌های نادرست دستگاه‌های مختلف در این زمینه است. به نظرم تنها راه خروج از این بن بست بها دادن به سرمایه گذاران داخل و خارج از استان است که تاکنون فرصت خودنمایی نداشته‌اند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.