ستاد دكتر قاليباف در استان البرز
ستاد دكتر قاليباف در استان البرز
{ جهادگران حماسه و ايثارگران }

مجری:‌سلام عرض می کنم خدمت شما ایرانیان در هر کجای این کره خاکی که هستید.برنامه انتخاب ایرانی با هدف آشنایی با برنامه ها و همین طور شخصیت کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تقدیم شما عزیزان می شود. میهمان این برنامه ما جناب آقای دکتر محمد باقر قالیباف هستند. آقای دکتر خدمت شما سلام عرض می کنم و خواهش می کنم به عنوان مقدمه اگر نکته ای دارید بفرمایید؟
قالیباف: بسم الله الرحمن الرحیم. بنده هم عرض سلام دارم خدمت جنابعالی و همه هموطنان عزیزم چه عزیزانی که در داخل کشور صدای من را می شنوند و تصویر من را می بینند و چه همه هموطنان عزیزی که در راه های دور و در اقصی نقاط این کره خاکی مشغول زندگی شان هستند. برای همه شما آرزو می کنم که زندگی توام با شادابی و نشاط داشته باشید. انشاءالله که بیش از هر زمان و هر مکانی‏،هر جایی که هستید کانون خانواده شما کانونی گرم باشد. از اینکه توفیق دارم درخدمت شما باشم خداوند بزرگ را شاکر هستم.این فرصتی است برای من که دغدغه های شما را از روی امواج بشنوم و از این فرصت استفاده کنم و با این دوربین دغدغه های خودم را که دغدغه‌هایی جز دغدغه های شما نیست و نگاه‌هایی که دارم ، تقدیم شما عزیزان بکنم . البته اگر توفیق پیدا کنم که در دولت، خدمتگزار شما باشم امیدوارم که تنها صحبت ما و سخن ما از طریق دوربین و امواج نباشد، انشاء‌الله از نزدیک هم بتوانیم رو در رو آن فضای گرم و صمیمی را انشاء الله برقرار کنیم. 


مجری: متشکرم آقای دکتر. با کسب اجازه از حضرتعالی خواهش می کنم بخش اول پرسش‌های تصویری بینندگان را ببینیم؟
سوال : چه برنامه های قابل اجرا و عملی که می تواند در شرایط فعلی هم از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به مملکت کمک کند دارید ؟
سوال : شما برای عزت و سربلندی آینده انقلاب و میهن اسلامی ما چه برنامه و راهکاری دارید ؟
مجری: آقای دکتر این سئوالات معطوف به برنامه های شما بود .دو تا سئوال دیگر هم داریم به صورت ایمیلی خانم سارا از هلند عنوان کردند که علت کاندیداتوری شما چیست و چه اهدافی را دنبال می کنید و همین طور آقای افشین زین العابدین زاده از قزاقستان عنوان کردند که چه تضمینی وجود دارد که برنامه هایی که ارائه داده اید اجرایی بشود ؟
قالیباف : من اجازه می خواهم از این سئوال شروع کنم که به هرحال چه انگیزه ای باعث حضور بنده در این عرصه شد.طبیعی است که هر شهروند ، هر ایرانی، یکی از مهمترین دغدغه هایش همیشه به فکر کشورش هست و به فکر مملکتش هست طبیعتا همه جامعه های ایرانی در هر کجا که هستند آن هویت ایرانی خودشان، مسلمان بودنشان یا اگر جزو ادیان دیگر هستند به هرحال آن هویت ایرانی بودن در همه ایرانی ها در هر کجا که هستند مایه افتخارشان است و به آنها توجه دارند. بنده هم در این کشور به هر حال به عنوان یک ایرانی همیشه این دغدغه را داشتم که چگونه دین خودم را به مردمم و به کشورم و به دینم ادا کنم.به هرحال بنده اگر امروز این توفیق را دارم که اینجا نشسته ام و این اعتماد با توجه به مسئولیت های گذشته وجود دارد که این فرصت برای من فراهم شود بدون شک این به برکت مردم همین کشور است، به برکت امکانات مادی و معنوی است که در این کشور وجود داشته، به برکت انقلاب اسلامی است که این فرصت را به بنده داده است. انقلاب اسلامی این فرصت را داد که این ظرفیت سازی بشود و من امروز اینجا باشم. خب در چنین شرایطی کشور ما با مشکلاتی هم روبرو است، وظیفه من است در شرایطی که این مردم این فرصت را برای من فراهم کردند امروز که آنها نیازمند کمک هستند وظیفه دارم که به کمک مردم بیایم. این هم وظیفه ما است نه ملت ما ، چرا این را می گویم ؟ آمار و ارقام نشان می دهد کشور ما از جهت منابع انسانی با استعداد ، با ظرفیت ، با دانش نسبت به بقیه کشورها از امتیازات خوبی برخوردار است. اگر امروز ما بگوییم ایران بهشت معادن است و ظرفیت های بسیار اقتصادی و مادی در کشورمان وجود دارد حرف اغراق آمیزی نگفتیم. به هرحال ما امروز فقط در حوزه نفت و گاز دومین کشور جهان نیستیم، از نظر برخورداری از معادن متعدد روی و سرب واقعا وضعیت بسیار مناسبی داریم . در حوزه کشاورزی و صنعت نیز وضعیت بسیار خوبی داریم ولی واقعیت این است که با وجود همه این ظرفیت ها،مردم ما با مشکلات اقتصادی جدی روبرو هستند. در واقع باید بگوییم با توجه به این مشکلات، کارنامه قابل دفاعی در حوزه اقتصادی نداریم. من فکر می کنم اینجا حلقه گم شده ای داریم به نام مدیریت که بنده معتقد هستم باید به این موضوع توجه کنیم که بتوانیم از این ظرفیت ها استفاده کنیم.ما نیازمند یک اصلاح جدی در ساختار اداری و اجرایی کشورمان هستیم.نخبگان ما باید در تصمیم سازی و در تصمیم گیری تاثیرات جدی داشته باشند و در متن تصمیمات باشند نه در حاشیه آن. حالا فرق نمی کند این نخبه عزیز در داخل کشور باشد یا خارج از کشور، مهم این است که دغدغه دارد، قلبش برای کشورش می تپد و برای عزت و سربلندی این کشور دغدغه مند است. بنده احساس کردم که با سابقه اجرایی و مدیریتی که دارم و با آشنایی که در این زمینه دارم می توانم در این شرایط سختی که داریم به مردم عزیزمان کمک کنم‎، در واقع دینم را به کشورم و به مردمم و به نظامم انشاء الله ادا کنم .
مجری: سئوال بعدی به صورت ایمیلی هست. آقای حمید از فرانسه عنوان کردند که تا چه حد خودتان را ملزم به رعایت چهارچوب های برنامه پنجم توسعه وسند چشم اندازمی دانید ؟
قالیباف : عزیزان خارج از کشور می دانند در اکثر کشورهای دنیا به هرحال روابط سیاسی و اداره کشور مبتنی بر حرکت های حزبی است .آنجا احزاب برنامه مدونی طراحی می کنند‏،درباره آینده پیش بینی دارند و بر همین اساس در فعالیت های سیاسی شرکت می کنند و وقتی هم که دولت را اداره می کنند با یک برنامه مشخص پیش می روند.ولی شما می دانید که ما در کشورمان حزب و فعالیت های حزبی داریم ولی احزاب ما متاسفانه بر اساس برنامه حرکت نمی کنند، یعنی برنامه محور نیستند. برنامه ای برای اجرای بخش های مختلف در عرصه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ندارند، بیشتر یک حرکت سیاسی دارند و فعالیت سیاسی می کنند.این یکی از ضعف های ما است. ما این ضعف را امروز با سندهای بالا دستی جبران کردیم، یعنی کشور امروز یک برنامه و سند چشم انداز تا سال 1404 دارد. بر اساس این سند سیاست های کلی برای یک دوره 20 ساله تنظیم شده است.سند چشم انداز از سوی نخبگان کشور تهیه شده و مراحل تصویب خودش را طی کرده است. بعد از آن سند پنج ساله تهیه می شود که دولت آن را به صورت لایحه تنظیم و تقدیم مجلس می کند. مجلس بعد از کار کارشناسی آن را تصویب می کند و برای اجرا به دولت ابلاغ می کند. در واقع ما ضعف حزبی مان را با این اسناد بالا دستی که همه اینها در چارچوب میثاق ملی مان که قانون اساسی مان است، مسیرخودش را طی می کند. بنده هم برنامه ای با عنوان پیشرفت و عدالت با کمک نخبگان و عزیزان صاحب نظر و با تجربه تنظیم کرده ام که خارج از قواره سند و چشم انداز و برنامه پنج ساله نیست . 
مجری: متشکرم. بخش بعدی سئوالات هم به صورت تصویری است :
سوال : از کاندیدای محترم سئوالی که دارم این است که چه برنامه ای برای اقتصاد و رفع مشکلات موجود دارد ؟
سوال : چه راهکاری برای کنترل قیمت ارز و برگرداندن ثبات اقتصادی به کشورمان دارید،راهكاري که می تواند امنیت روانی را هم برای مردم داخل و هم برای مردم خارج از کشور به ارمغان بیاورد ؟
مجری: بفرمایید ؟
قالیباف : خواهش می کنم. خب هموطنان عزیزم به موضوع مهمی اشاره کردند، این چالش اقتصادی که مهمترین چالش امروز کشور ما است دامنه اش آنقدر وسیع است که عزیزان خارج از کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است. به هرحال بخش قابل توجهی از مردم ما برای ادامه تحصیل و تکمیل تحصیل در خارج از کشور زندگی می کنند یا ممکن است عزیزانی حتی برای درمان، برای سفر، برای سیاحت از کشور خارج بشوند.تاثیرات اقتصادی مخصوصا نوسان نرخ ارز به شدت در زندگی و در برنامه ریزی آنها تاثیر گذار است . طبیعتا مهمترین برنامه ای که بنده دارم در اولویت اول بازگرداندن آرامش و ثبات به اقتصاد کشور است که این برنامه به صورت بسیار مدون و در یک زمانبندی مشخص برای 2 سال برنامه ریزی شده تا اتفاق بیفتد. روش کار هم به این گونه است که ما در اولویت اول تثبیت نرخ ارز را داریم، اول باید این ثبات درنرخ ارز به وجود بيايد که ما بتوانیم ارزش پول ملی مان را ، بحث مربوط به تولید را، بحث مربوط به هدایت نقدینگی را به سمت اولویت های اقتصادی ببريم ،چون پيشرفت و عدالت بدون رونق و رشد اقتصادی امکان پذیر نیست . بنابراين ما بايد تلاش کنیم از تصمیمات خلق الساعه فاصله بگیریم. اين طور نباشد که در هر هفته و هر ماه یک سیاست و یک تصمیم جدید بگيريم. امروز ما افزایش نقدینگی داریم وافزایش نقدینگی این تورم را به جامعه تحميل کرده است. متاسفانه امروز ما در شرایطی هستیم که این تورم توام با رکود است. ما ناگزیر هستیم که این رکود را بشکنیم و وارد عملیات رونق اقتصادی شویم. این از دو راه ممکن است؛ یک راه این است که مجددا نقدینگی را به بازار کار وارد كنيم که خب این نقدینگی خودش تورم زا است، پس این کار، کار درستی نیست. مهم این است که این نقدینگی را ما هدایت و کنترل کنیم و این هدایت و کنترل برود به سمت اولویت هایی که در تولید چه در کشاورزی و چه در صنعت مورد توجه است. اگراین کار انجام بشود مطمئن هستم بااین برنامه مدون و قدرت اجرایی که وجود دارد و همراهی تیم بنده و مردم عزيزمان اين مشكلات حل مي شود. به هرحال این اعتماد هم در مردم نسبت به بنده وجود دارد بخاطر سابقه کارهایی که دربخش های مختلف در کشور انجام دادم. امیدوارم که در شش ماهه اول آغاز به كار دولت، مردم ما چه عزیزان و هموطنان خارج ازکشور و چه مردم عزیزمان در داخل کشور تثبیت ، ثبات ، آرامش و کنترل گرانی را ببينند.ما مي خواهيم مردم از یک سو ببینند که دیگر كالاهاافزایش قيمت پیدا نکند و تثبیت قیمت ها را حاكم كنيم . انشاء الله در عرض شش ماه روند نزولی قیمت ها مخصوصا در کالاهای اصلی و در تثبیت نرخ ارز ارمغان اول دولت ما باشد برای این عزیزان
مجری: متشکرم.سئوال بعدی به صورت ایمیلی هست. آقای منصور از آلمان عنوان کردند با توجه به تحریم های بی رحمانه و یک طرفه بخصوص از طرف اتحادیه اروپا و اینکه این تحریم ها روی زندگی ما که در خارج هستیم هم تاثیر گذاشته است و مثلا در برخی ازبانک ها برای افتتاح حساب مشکل داریم چه برنامه ای برای رفع این تحریم ها دارید. لطفا به صورت کلیشه ای پاسخ ندهید ؟
قالیباف : بنده حتما معتقد هستم که تحریم ها اثر گذار هستند ،ولی اینقدر که بعضا مورد تاکید قرار می گیرد که تحریم ها می تواند به گونه ای باشد که در تصمیم ها و در مبانی ما که عزت و سربلندی کشورمان هست آن را تحت تاثیر قرار بدهد. بنده معتقدم که چنین اتفاقی نخواهد افتاد. نگاه کنید آثار تحریم ها در داخل و خارج از کشور با هم متفاوت است. دلیل تفاوت هم این است در داخل کشور تحریم ها آثارش کم است. اینقدری که ما در سوء تدبیر و در ضعف مدیریت دچار اشکال هستیم و مشکلات در حوزه اقتصادی درست کردیم، واقعا در خارج ازکشور اینگونه نیست. توضیح می دهم چرا؟ اولا شما می دانید که به هرحال دنیا اینقدر بزرگ است و ظرفیت های اقتصادی دارد و آمریکا هم آنقدر قدرتمند نیست که بگوییم آمریکا با این تحریم یک طرفه ای که دارد انجام می دهد و فشاری که دارد می آورد قادر است که همه دنیا را هم جهت خودش بکند و دنیا هم آنقدر کوچک است که او بتواند این فشارها را اعمال بکند. واقعا این گونه نیست. ما اگر تدابیر درستی را در داخل برای اجرای سیاست های اقتصادی خودمان به كار بگيريم بخش بزرگي از مشكلات حل مي شود.ما در تهران الان پروژه هاي بزرگی را داریم اجرا می کنیم. هر ایرانی عزیزی که وارد کشور می شود و تهران می آید اگر مخصوصا حتی سالی یک بار به اینجا سفر بکند می بینید که از سال قبل تا امسال چه تحولات عظیمی در کارهای زیر ساختی شهر تهران اتفاق افتاده است. بعضی از پروژه های ما مثل پروژه صدر- نیایش جزو افتخارات مهندسی کشور و جزء پروژه هایی است که در دنیا مورد توجه قرار گرفته است .اگر ایرانیان عزیزمان خارج از کشور به سایت ها مراجعه کنند اين افتخارات را مي بينند.پس این تاثیرات به آن شکل نیست ولی من این را قبول دارم که در خارج از کشور بخاطر رفتارهای غیر منطقی و شاید این گونه بگویم بعضا ظالمانه ای که واقعا حقوق انسانها را و حقوق شهروندی را بعضی از کشورها رعایت نمی کنند ممکن است برخی از هموطنان ما امروز بخاطر این حساسیت هایی که پیدا شده برای بازکردن یک حساب، جابجا کردن حداقلی پول دچار اشکال باشند. این دیگر به نظر من آن کم لطفی و یا نگاه تبعیض آمیزی است که در اوج شعار دموکراسی و توجه به حقوق بشر متاسفانه آمریکا و بعضی از کشورها این ظلم را دارند به شهروندان ایرانی می کنند. البته بنده بر این اعتقاد هستم که مسئولین ایرانی و نظام جمهوری اسلامی هر ایرانی که در هر کجای دنیا باشد، فارغ از اینکه چه گرایشی يا نگاه و باوری دارد به صرف اینکه یک ایرانی است ما مکلف هستیم از حقوق او دفاع کنیم.انشاء‌الله بتوانیم با افزایش قدرت ملی خودمان تاثیرگذاری در حوزه دیپلماسی داشته باشیم که بتوانیم با این قدرت از عزت ایرانیان در خارج از کشور و از حقوق آنها دفاع کنیم .


مجری: بخش بعدی سئوالات تصویری و مربوط به عرصه سیاست خارجی هست که به اتفاق می بینیم.
سوال : چرا کشورهایی که دوست و همسایه ما هستند از آنها می گذریم و در کشورهای بیگانه- منظورم از بیگانه کشورهایی است كه خیلی دور هستند و حالا نمی خواهم اسمشان را ببرم- آنجا سرمایه گذاری می کنیم ؟
مجری: دو تا سئوال ایمیلی هم داریم که خانم سارا از دانمارک پرسيدند.اول اينكه سیاست خارجی شما چيست و چه تغییراتی در سیاست خارجی کنونی خواهید داد و همین طور آقای امیر حاجی رمضانی و همین طور خانم پرویش امیر سلطانی از فرانکفورت پرسيدند که رابطه ما با کشورهای همسایه برای ایجاد دوستی ، صلح ، آرامش و عدالت پایدار چگونه خواهد بود ؟
قالیباف : باید بینیم که چه توقعاتی از سیاست خارجی داریم و سیاست خارجی باید چه ماموریتی و چه وظیفه ای را برای کشور انجام بدهد. ما توقعمان از سیاست خارجی این است که سیاست خارجی بتواند منافع ملی و امنیت ملی ما را تامین و تضمین کند. ما از سیاست خارجی این توقع را داریم که بتواند هویت ملی ،هویت دینی و هویت انقلابی ما را حفظ و آرمان های ما را محقق كند. این خواسته ما از مجموعه سیاست خارجی است ،ولي نکته ای که اینجا به نظر می رسد باید یک مقدار با تامل به آن توجه کنیم این است که بر اساس قانون اساسی این طور نیست که رئیس دولت و رئیس جمهور هر کسی شد، می تواند براي سیاست خارجی یک تصمیم نهایی بگیرد . سیاست خارجی با دیپلماسی کاملا با هم متفاوت است. دستگاه وزارت خارجه ما دارد کار دیپلماسی را پیگیری می کند و در واقع تحقق می دهد و عملیاتی می کند برای آن سیاستهای خارجی. ولی سیاستهای خارجی برآیند مجموعه حاکمیت است، یعنی بقیه قوا هم نسبت به سیاست خارجی نقش دارند؛ مجلس ، قوه قضاییه ، قوه مجريه و همچنین رهبری بر اساس قانون اساسی در سیاست های خارجی تاثيرگذار هستند. بنابراين با تغییر رئیس جمهور الزاما تغییرات اساسی در رویکردهای سياست خارجي اتفاق نمی افتد. این تنها متعلق به ایران نیست، بعضی از کشورها بیش از سه چهار دهه تغییری در سیاست خارجی شان نداده اند. دولتها جابجا می شوند، وزیر خارجه شان جابه جا می شود، ولی سیاست ها همچنان ثابت است. پس بايد به این موضوع دقت كنيم. نکته دوم هم باید این را بدانید اصلا قبل از اینکه در حوزه دیپلماسی ما بخواهیم اقدامی برای سیاست خارجی انجام بدهیم ، نیازمند این هستیم که دولت یک قدرت ملی ایجاد کند. دولت براي اينكه در حوزه سیاست خارجی بتواند رقابت ، مقاومت ، تعامل يا مذاکره کند باید از یک قدرت ملی بالایی برخوردار باشد که در آن مذاکره از یک پشتوانه عظیمی بهره ببرد.
ایران ظرفیت‌های بسیار بالایی در تولید قدرت ملی دارد.ما موقعیت ژئوپولوتیکی و موقعیتی جغرافیایی بسیار مناسبي داريم كه این موقعیت در واقع وزن ژئوپولتیکی ما را هم در مقیاس منطقه ای و هم در مقیاس جهانی بالا برده است .در بحث منطقه ای و در سطح جهانی شما نگاه بکنید امروز یکی از مهمترین موضوعات دنیا بحث انرژی است، درست است انرژی های پاک ، خورشیدی و غیر فسیلی وجود دارد، ولی واقعیت این است که هنوز دنیا اتکاءاش به انرژی فسیلی است. قریب به هفتاد درصد انرژی فسیلی اعم از نفت و گاز در شمال و جنوب ایران قرار دارند، یعنی اگر به جغرافیای دنیا توجه کنید ،دو محور انرژی وجود دارد که در شمال ایران در اطراف دریای مازندران و در جنوب ایران در منطقه خلیج فارس است . خب شما نگاه کنید حالا منهای همسایگان و منهای حوزه خاورمیانه همه کشورها چه به سمت آسیا چه به سمت اروپا نیازمند این هستند یا تولید کننده هستند يا می خواهند گاز و نفت خود را منتقل کنند یا مصرف کننده هستند و می خواهند از این استفاده کنند و ایران تولید کننده است. به هرحال این موقیعت ژئوپولتیکی بی نظیری است. شما در حوزه هوایی- چون بنده یک آشنایی محدودی هم به هرحال در حوزه بحثهای هوایی دارم- - نگاه کنید تمام اُوِر فلایت هایی که بین شرق و غرب دارند عبور می کنند و می روند شما وقتی که نگاه می کنید موقعیت جغرافیایی ایران منحصر به فرد ترین نقطه ای است که می تواند سرویس های لازم و خدمات لازم را در واقع یک هاب منطقه ای بشود برای همه پروازهایی که اتفاق می افتد. امروز بحث ارتباطات بسیار مهم و جدی است . در واقع فیبر نوری و ارتباطاتی که لازم هست بین شرق و غرب دنیا عبور کند باز موقعیت جغرافیایی ایران منحصر به فرد است. همه اینها معنیش این است که قدرت ملی ما در اینجا افزایش پیدا بکند. لذا بنده معتقد هستم که یک رویکرد منطقه گرایی مخصوصا با همسایگان و با حوزه آسیای میانه با حوزه منطقه خاورمیانه، شمال آفریقا و با حوزه شبه قاره هند بايد برقرار كنيم. به هرحال همه دنیا آمریکا نیست ، ما در حالي كه نقش آمریکا را نادیده نمی گیریم،ولی به دنبال گسترش روابط خود با ديگر كشورها هستيم. این فرصت ها هست. شما مطمئن باشید اگر در حوزه منطقه گرایی بتوانیم یک رقابت جدی كنيم بهترین فرصت است که ما در این حوزه دیپلماسی اولویت را بدهیم به دیپلماسی اقتصادی و دیپلماسی عمومی. نیاییم ماجراجویی کنیم، نیایم قهرمان بازی کنیم، نیاییم هزینه های بی جهتی را بر کشور تحمیل کنیم. ما بايد بتوانیم یک رقابت هوشمندانه و یک مقاومت مقتدرانه در مقابل زیاده خواهی هایی که وجود دارد داشته باشيم.این ظرفیت به نظرم در حوزه سیاست خارجی وجود دارد. امروز ایرانیان عزیز ما در خارج از کشور از روند رفتار حوزه دیپلماسی ما در دفاع از خواسته های به حق آنها و حمایت های آنها از این ظرفیت هايي كه وجود دارد برخوردار نیستند.اینها به نظر من بیشتر ضعف مدیریتی است تا خدایی نکرده بگوییم چنین قدرتی وجود ندارد. ما از این ظرفیتها باید به درستی استفاده کنیم و بتوانیم پیش برویم و این تقویت در حوزه سیاست خارجی انشاء الله اتفاق بیفتد .
مجری: سئوال بعدی به صورت ایمیلی است. آقای امیر هرندی عنوان کردند که برنامه شما برای پیگیری پرونده هسته ای و ساخت نیروگاه های هسته ای چیست ؟
قالیباف : نگاه کنید پرونده هسته ای یک بحث حقوقی دارد، یک بحث محیط زیستی و امنیت جهانی و یک بحث هم مربوط به مباحث سیاسی است . من معتقد هستم ملت ایران حق طبيعي دارد که از انرژی هسته ای در بخشهای مختلف، در بحث دارو ، کشاورزی ، تولید انرژی و ...استفاده كند.انرژی هسته ای واقعا کاربردهای بسیار متعدد و سرنوشت ساز و حیاتی برای جامعه ما و همه جامعه بشری دارد.امروز مگر بقیه دنیا از این انرژي استفاده نمی کنند، طبیعتا ما هم بر اساس قوانین آژانس از این ظرفیت و از این در واقع پتانسیلی که در کشور ما توسط جوانان ما و آن حرکتهای علمی وجود دارد، باید استفاده کنیم. البته حتما دنیا ممکن است یک نگرانی داشته باشد که ما این نگرانی اش را بیشتر سیاسی می دانیم تا حقوقی ،چون ایران همکاری لازم را همیشه با آژانس داشته است. به هرحال اتفاقاتی که در ايران دارد می افتد زیر نظر آژانس است و دوربین هایشان نصب است و کنترل می کنند. می آیند و می روند و بازدید می کنندوبازرسی هایشان را انجام می دهند. اما با ما یک رفتار سیاسی دارند و بر می گردد به آن جوهره انقلاب اسلامی. به هرحال ما چه بخواهیم چه نخواهیم انقلاب اسلامی با ظلم مبارزه می کند، انقلاب اسلامی اجازه نمی دهد که منابع و منافعش را دیگران ببرند، انقلاب اسلامی و نظام اسلامی اجازه نمی دهد که آمریکا هر طور بخواهد برای ما تصمیم بگیرد. شما به تاریخ ما نگاه کنید، ملت ما در طول تاریخ هیچ گاه حاضر نشده عزت خود را زیر پا بگذارد. شما در حوادثی که اتفاق افتاده است ،تهدیدهایی و حملاتی که شده است ايراني ها عزت خود را رها نكردند.   در جنوب ایران شما نگاه کنید پرتغالی ها آمدند چه شد ؟ در زماني انگلیسی ها آمدند چی شد ؟ در شمال ایران حتی اگر شده مردم با یک تفنگ ساده هم در مقابل دشمن بایستند ایستادند و هیچ موقع موضوعات اقتصادی باعث نشده است که مردم عزيز ما عزتشان را زیر پا بگذارند . این را نه اسلام به ما اجازه داده و نه فرهنگ ایرانی و نه غیرت ایرانی. در طول تاریخ این از افتخارات این ملت است .به هرحال ایرانی ها دو ویژگی برجسته دارند، یکی اینکه همه شان توحید داشتند به وحدانیت در طول تاریخ اعتقاد داشتند واین از افتخارات ایرانی ها است . نکته دوم اینکه ایرانی ها همیشه نشان دادند در مقابل سرزمین شان هر زیاده خواهی که بخواهد بیاید از جانشان، از مالشان گذشتند و اینجا ایستادند و دفاع کردند. من می گویم این را باید دشمنان ما بدانند که هر چه را می توانند از ما بگیرند الا عزت ما را. ما در سیاست خارجی حتما عزت خودمان را باید حفظ کنیم، البته با تدبیر، با خرد، با عقلانیت، با منطق، با جسارت. اینها وظایفی است که باید در واقع انجامش داد. حالا حقوق هسته ای هم از همين جنس است. ما از آن طرف باید آن گفتگوها را ادامه بدهیم در واقع آن ضمانت های لازم و اطمینان سازی برقرار بشود، از آن طرف آنها هم به چه حقی می خواهند بگویند که خودشان از این انرژی استفاده کنند ما استفاده نکنیم. این حرف، حرف غیر منطقی نیست ؟ فکر می کنم این را باید با همین روش گفت وگو و مذاکره دنبال كرد.منتها من معتقد هستم که باید یک مقداری با شتاب و سرعت بیشتری اين كار را پيگيري كرد. ما بايد درک درستی از روابط سیاسی در سطح بین الملل داشته باشیم، به هرحال ما می دانیم که بعضی از این موضوعات در حوزه لابی ها حل می شود و همه چیز در میز مذاکره رو در رو گفته نمی شود. باید در پشت میزهای مذاکره لابی ها و گفت وگوها به طور جدی انجام شود و از همه ظرفیت ها در خارج و داخل کشور استفاده شود. طبیعتا با اين شرايط مي توانيم سر میز مذاکره هم خواسته های به حق خودمان را ان شاء الله تحقق بدهیم .
مجری: از سیاست خارجی به سیاست داخلی می رویم. دو تا ایمیل هست آقای شاهین از کانادا عنوان کردند که تا چه حد به تفکرات و احزاب مخالف اجازه فعالیت و آزادی بیان می دهید و همین طور آقای علی از انگلیس گفتند که برنامه شما برای توسعه مشارکت سیاسی در داخل کشور چيست؟
قالیباف : میثاق ملی ما قانون اساسی است. من این انتقاد را دارم که دولت های گذشته در آغاز کارشان خیلی عنایت ویژه ای به تحقق بندهای متعدد قانون اساسی نداشتند، یعنی بخش هایی از قانون اجرا می شد، نمی گویم بخش هایی اجرا نمی شد، حداقل مغفول واقع می شد یا توجه جدی ايي به اجرای آن نداشتند. بنده این تعهد را به همه ایرانیان عزیز چه داخل و چه خارج از کشور می دهم در صحبتی هم که در شبکه دو داشتم به این اشاره کردم که همه بندهای قانون اساسی مورد توجه ما است مخصوصا فصل سوم که به حقوق ملت بر می گردد. به هرحال هر دولتی یک مطالبه ای از مردم دارد،مردم مکلف هستند نسبت به قانون به بخش های حاکمیتی پاسخگو باشند ،ولی از این موضوع غافل نشویم که خود ملت هم حقوقی دارند که دولت باید پاسخگوی آن حقوق باشد.در این بخش مثلا یکی از بحث ها اصل 15، اصل 19، نقش اقوام، نقش گروههای مختلف یا اینکه مثلا شما نگاه کنید ما حق نداریم بر اساس قانون اساسی به حریم خصوصی افراد وارد بشویم، هر اندیشه ای هر عقیده ای در کشور آزاد است. یعنی کسی مانع اندیشه و عقیده کسی نیست. هتک حرمت در قانون اساسی ما ممنوع است .بر اساس قانون اساسی هتك حرمت محکومین زندانی یعنی کسی که جرم انجام داده و محکوم شده والان دارد در زندان به سر می برد بخاطر اینکه جریمه خودش را بدهد ، ممنوع است. پس معلوم است که بقیه شهروندان که آزادند به طریق اولی حرمت دارند، حق پرده دری نداریم، حریم شخصی افراد و امنیت روانی باید حفظ بشود. آحاد جامعه بايداحساس کنند شهروند درجه یک و دو نداریم.ما بايد در واقع عدالت جغرافیایی را رعایت کنیم بنابراين قانون اساسی مبنای اساسی ما است. بنده متعهد هستم چرا که اولا با همین قانون اساسی نامزد شده ام و می آییم در معرض آراء مردم قرار می گیرم و در مجلس شورای اسلامی به همین قانون اساسی قسم یاد می کنم که اجرایش کنم.پس دیگر به چه حقی در پیشگاه خدا و در پیشگاه ملت می توانم بندهایی از این قانون را اجرا نکنم. بنده معتقدم ما برای اعتماد سازی اولین کاری که باید انجام بدهیم اين است كه حقوق مردم را و مطالبه به حق مردم را پاسخگو باشيم و فصل سوم قانون را در اولویت اجراء بگذاريم.اگر این اعتماد سازی اتفاق افتاد و مردم بینند که دولت و حاكميت حقوق آنها را رعایت می کند، بسیار طبیعی است که آنها هم خودشان را در مقابل دولت و در مقابل دیگر شهروندان مسئول مي دانند و به وظيفه شان عمل مي كنند. این انجام وظیفه یعنی مشارکت معنی دار مردم در اداره کشور، در اقتصاد ،در سیاست، در فرهنگ در مسایل اجتماعی، در حوزه امنیت ملی ،در حوزه فعالیت های تشکل هاي مردم نهاد.این یعنی آزاد سازی یک ظرفیت بسیار بالا و از همه مهم تر سرمایه بزرگی به نام اعتماد. وقتی که ارتباط بین دولت و ملت بر اساس یک اعتماد که میثاق آن اعتماد، رعایت حقوق یکدیگر است،اتفاق بيفتد به نظرم این آغاز یک جهش بزرگ است در سیاست خارجی و داخلی که افتخار آفرین می شود و زمينه رونق اقتصادی را فراهم مي كند و به نظرم آن افتخار و سربلندی که زیبنده این ملت است به وجود می آید .
مجری: بخش بعدی سئوالات هم به صورت ایمیل است. آقای دکتر حسین شهر آبادی از شهر لیدز انگلستان عنوان کردند که آیا برای اصلاح نظام اداری برنامه ای دارید ؟ و همین طور آقای داریوش کسمایی زاده از هلند عنوان کردند که یکی از چالش های کنونی اقتصاد ایران فساد مالی و رانت خواری است.برنامه عملی شما برای مقابله با آن چیست ؟
قالیباف : نکته بسیار مهم و جدی است. اجازه بدهید من اعتراف کنم که سیستم اداری ما بسیار سیستم کهنه و فسیل شده ای است.ما هم در حوزه تکنولوژی و ابزار دچار این مشکل هستیم، یعنی می خواهم بگویم که هم در حوزه نرم افزاری و هم در حوزه سخت افزاری این اشکال واقعا وارد است . یک بحث هم ساختار اداری ما و فرآیند انجام کار است كه در واقع یک فرآیند کهنه ای است و به روز نیست . یکی از برنامه های قطعی بنده تحول اساسی در این حوزه است. اصلا یکی از فلسفه های حضور من تغییر در مدیریت است. ما در حوزه مدیریت ، بخش کارکردها و ساختارها را باید اصلاح کنیم . اجازه بدهید من برگردم به سابقه حضور خودم در نیروی انتظامی. حتما هموطنان عزیز ما مخصوصا هموطنان خارج از کشور سر وکارشان با نیروی انتظامی و پلیس زیاد بوده است چون گذر نامه می خواستند. حتما دیدند وقتی که توفیق خدمت در پلیس را داشتم در کنار کارهای فرهنگی ، نو سازی پلیس و توجه به موضوعات فرهنگی، توجه به کرامت انسانی و اهمیت دادن به حق مردم را دنبال كرده ام. شما همین صدرو گذرنامه را نگاه کنید، هم فرایند ساختاری و هم بحث کارکردی اش اصلاح شد. فن آوری هاي نو آمد و شما دیدید که چه اتفاقي در بخش خدمات افتاد. من خواهشم از ایرانیان عزیز خارج از کشور این است به سایت تهران دات آی آر مراجعه بکنند حتی اینها می توانند یک تور در واقع آی تی ویس در تهران بیایند و تهران را آنلاین ببینند. خیابانها و پارک های تهران را ببینند.در همین ایام بهار شما می دانید ما بیش از پنج میلیون لاله در فضای سبز تهران کاشتيم .انصافا تهران بسیار زیبا بود. من وقتی کنترل می کردم نگاه می کردم می دیدم خیلی از ایرانیان خارج از کشور که دلشان برای ایران تنگ شده از طریق این سیستم در واقع الکترونیکی می آمدند و نگاه می کردند تهران را دنبال می کردند حالا این بخش، در حوزه شهرسازی ، مفاسد،شفافیت، رانت های اطلاعاتی و در واقع کنترل و نظارت در پیاده سازی برنامه ها یکی از برنامه های جدی ما است . حتما ما دو چیز را در دولتمان اساس کار داریم حالا با تعبیر این گونه بگویم تحت عنوان در واقع یک دولت چابک و پر تحرک و یک دولت هوشمند، و هوشمند را حتما با دانش و فن آوری و اصلاح ارتباطات، کوچک سازی هم اینکه واقعا توجه به بخش خصوصی ، دولت بیش از اندازه در ایران بزرگ است دولت بیش از اندازه در امورات مردم دارد دخالت می کند از قضا قانون هم بهش توصیه کرده و بعضی جاها قانون مکلفش کرده است که آقا اقتصاد بخش مربوط به خصوصی و تعاونی را ، ولی دولت روز به روز دارد متاسفانه بزرگتر می شود ما حتما دولت را کوچک می کنیم و اصلاحش می کنیم و هوشمندش می کنیم و خود این شفاف سازی اتفاق می افتد. جلوی رانت اطلاعاتی را برای مخصوصا، حوزه های مالی و اداری می گیریم .شبکه بانکی را حتما هوشمند و هدایت شده کنترلش می کنیم. این خودش به شدت کاهش در واقع مفاسد دارد. البته یک بخشش هم این است که کسی اگر مفسده کرد واقعا برخورد جدی هم بشود که دسترسی به منابع دولتی و اموال عمومی باید پاسخ محکمی داشته باشد که دیگران جرات چنین کاری را نداشته باشند . در چارچوب قانون این برخورد قبل از اینکه بیان بشود و جنجال بشود واقعا عملا این اتفاق بیفتد و ما شاهد خدایی نکرده تخلفات بزرگ در کشورمان نباشیم .
مجری: بخش بعدی مرتبط با دغدغه های خود ایرانیان خارج از کشور است که می بینیم ؟
سوال : سئوالی که من از کاندیدای محترم ریاست جمهوری دارم این است که چقدر به مشکلات ایرانیان خارج از کشور آشنایی دارند، چون من فکر می کنم برای حل هر مشکلی ما نیاز داریم که اول یک آشنایی کامل به آن مشکل داشته باشیم فقط می خواستم بدانم که چقدر در این زمینه تحقیقات صورت گرفته و چقدر بررسی شده و ایشان چه برنامه هایی برای حل این مشکلات دارند ؟
مجری: آقای دکتر، آقا یا خانم روح اللهی از آمریکا هم عنوان کردند برای حمایت حقوقی از ایرانیان خارج از کشور که توسط دولتهای بیگانه مورد تعدی قرار می گیرند چه برنامه ای دارید ؟
قالیباف : مشکلات ایرانیان خارج از کشور متفاوت است، مثل ایرانیان داخل کشور. یک وقتی بخشی از ایرانیان خارج از کشور ما عزیزانی هستند که برای یک سفر می روند و ممکن است مدت کوتاهی آنجا بمانند و بعضی از عزیزان هم هستند كه آنجا مقیم هستند و تقریبا به صورت دایمی آنجا حضور دارند . بعضی از عزیزان هم هستند كه برای کار اقتصادی در واقع سفر انجام می دهند و مرتب در رفت و برگشت هستند. بعضی عزیزان ممکن است برای درمان بروند و برگردند و بعضی از عزیزان برای ادامه تحصیل آنجا می روند .چون هر کدام از عزیزان که خارج از کشور هستند موضوعاتشان متفاوت است، دغدغه های آنها هم طبیعتا متفاوت است. بنده آشنا با مشکلات ایرانیان خارج از کشور هستم چون مرتب، هم زمانی که در پلیس بودم این ارتباط بود مخصوصا در حوزه گذرنامه و هم امروز که درشهرداری تهران هستم ارتباط بسیار نزدیکی در حوزه های اقتصادی و فرهنگی با ايرانيان خارج از کشور داریم. برخي هم همین جا با ما در حوزه فن آوری و اطلاعات کار می کنند. سفرهای متعددی که خود من دارم مرتب در هر کشوری که می روم حتما با ایرانیان مقیم آنجا صحبت می کنم و عزیزانی که به ایران سفر می کنند خیلی دوست دارند مخصوصا موقعی که من در شهرداری تهران هستم و می آیند تهران را می بینند پیشنهادهای روشن و مشخصی برای ما دارند، مثلا آنهایی که در حوزه اقتصاد کار می کنند یکی از مهمترین نگرانی های آنها نحوه سرمایه گذاری ، امنیت سرمایه و رفت و برگشت سرمایه آنها و خودشان است. بخشی از ایرانیانی که دائم در خارج از کشور مقیم هستند آنجا اقامت دارند واقعا بعضی هاشان هنوز احساس نگرانی برگشت به ایران دارند من با آنها صحبت کردم یعنی من یک وقتی که با آنها صحبت می کنم می بینم که در یک فضایی هستند که احساس می کنند که فضای اینجا یک فضای مثلا حالا امنیتی است .آمدنشان ممکن است حاشیه داشته باشد، من با اطمینان به آنها عرض می کنم که این بحث ها را به طور خیلی شفاف و روشن که عزیزان بتوانند بیایند رفت و آمد کنند کار انجام بدهند، فعالیت اقتصادی، فعالیت فرهنگی و دید و بازدید كنند. به هرحال هر کسی دوست دارد به کشور خودش سر بزند، هر چقدر هم آنجا در آسایش و نعمت باشد باز هم احساس می کند اینجا کشورش است. مثل اینکه آدم به خانه خودش می خواهد بیاید .ما با این مشکلات ‌آشنا هستیم و مخصوصا سیستم های سخت بروکراسی که برای کارها می خواهد انجام بشود مثلایکی از موضوعاتشان فرضا فرزندانشان آنجا مثلا متولد شدند ، بزرگ شدند در رفت و آمد در بحث گذرنامه، در بحث سربازی، در بحث درس خیلی موضوعات من آشنا هستم و این وظیفه دولت می دانم که خلاصه ما به عنوان دولت همه دغدغه های آنها ولو آنها آنجا هم مقیم هستند هر ایرانی را دغدغه خودمان بدانیم و فارغ از هر گرایش و سلیقه و اندیشه ای بتوانیم به آنها کمک کنیم حالا همین طوری که این عزیزمان سئوال کرده بودند چه در بحث های حقوقی چه در بحث های متفاوتی که احتیاج به یک حمایت جدی در خارج از کشور در زمینه های مختلف دارند در مشکلاتی که برایشان پیش می آید.
مجری: متشکرم، بخش بعدی سئوالات هم باز به نوعی مرتبط با ایرانیان خارج از کشور است یعنی بحث دانشجویان و همین طور کسانی که در آنجا به نحوی مشغول فعالیت های علمی هستند ؟
سوال : با توجه به مشکلاتی که در تامین ارز دانشجویان مشغول به تحصیل در خارج از کشور وجود دارد سئوال من از کاندیدای محترم این هست ایشان چه راهکار عملی برای حل این مشکلات دارند ؟
مجری: خب آقای دکتر ایمیلی هم داریم که آقای فرشید باقری ساروی عنوان کردند که برای نخبگان و پژوهشگران در خارج و داخل کشور چه برنامه ای دارید ؟
قالیباف : یکی از مهمترین فرصت های هر کشوری حتما منابع انسانی و مخصوصا نخبگان آنجا است .ما به هرحال با یک موضوعی در کشور روبرو هستیم که بخشی از نخبگان ما مرتب بین ایران و دیگر کشورها در رفت و آمد هستند. حالا بعضی ها این کار را شاید کار درستی ندانند، بنده رفت و آمد را حتما کار اشتباهی نمی دانم که بعضا کار مفیدی هم می دانم .به هرحال برای به روز بودن، برای ادامه تحصیل، برای اینکه آشنا بشویم با آخرین شرایط دانش و پیشرفتها در دنیا حالا چه اساتید دانشگاههای ما، چه دانشجویان عزیز ما برای کسب علم و دانش به هر کجا از دنیا بروند این امر نکوهیده ای نیست، این یک امر خوبی است .مهم این است که ایرانی هر کجا هست قلبش برای ایران و سرزمین خودش بتپد، مهم این است که هر کجا هست دغدغه کشورش را و ملتش را داشته باشد .این را هم ما به عنوان دولت باید درکش کنیم و هم بدون شک مردم عزیز ما با آن خصلت و فرهنگی که دارند حتما این اعتقاد را نسبت به کشور و ملت خودشان دارند. خب طبیعی است که اگر این ارتباط برقرار شود این باعث تقویت و قدرت ملی ما هم می شود. البته من نمی خواهم منکر آن بخش بشوم که بعضی اوقات عزیزان مجبور می شوند بروند به چه معنا؟ احساس می کنند که حضورشان و ماندنشان در کشور از ظرفیتشان استفاده نمی شود این دیگر ضعف مدیریت ما است .این همان جایی است که این ضعف در سیاست داخلی هست ،در سیاست خارجی هست، این ضعف در حوزه علم و دانش هم هست . وقتی که یک استاد ما و یک دانشجوی ما می بیند می تواند رشد کند و به توانایی خودش بیفزاید، هم خودش و هم کشورش پیشرفت کند و چنین فضایی برایش وجود ندارد، خب این دیگر به نظرم قبل از اینکه آن عزیز مقصر باشد ما مدیران مقصر هستیم و یکی از علت هایی که گفتم علت حضور من این است که به این موضوعات و این نابسامانی ها بتوانیم سامان بدهیم. نکته دیگری که عزیزمان اشاره کردند متعلق به بخشی از دانشجویان عزیزی است که برای تحصیل می روند خارج از کشور. خب به هرحال خانواده آنها اقتصاد آنها تنظیم بر این است که مثلا نرخ ارز این قدر است بعد یک مرتبه می بینید نرخ ارز به سه برابر افزایش پیدا می کند. معنی این حرف این است که اصلا اقتصاد خانواده دیگر امکان چنین حمایتی از فرزند خودشان را ندارند .اصلا امکان چنین سفر علمی مقدور نمی شود. ما با تثبیت نرخ ارز به این نابسامانی انشاء‌الله پایان می دهیم. حداقل افراد در دوره تحصیل خودشان وقتی که شروع می کنند بدانند که این ثبات و آرامش وجود دارد و برنامه ریزی آنها در حین انجام کار دچار آسیب و اشکال نشود
مجری: بخش بعدی سئوالات تصویری ایرانیان توجه می کنیم ؟
سوال : من از رئیس جمهوری آینده می خواهم قانون حمایت از معلولین مد نظر قرار بگیرد چون هشت سال در پیچ و خم اداري و در دولت گذشته روي زمين مانده است. انشاء الله این قانون حمایت از معلولین كه مجلس تصویب کرده است هیات دولت هم تصویب کند تا معلولین عزیز از این حقوق بهره مند شوند .
قالیباف : به هرحال همه کارها مهم هستند ولی بعضی از فعاليت ها، کارهای مهم و اولویت دار ما هستند. بحث مربوط به سلامت و جان انسانها موضوعی نیست که نه هیچ انسانی و نه هیچ دولتی حق تعلل در این را ندارد چون با حیات و مرگ انسانها طرف است. بحث مربوط به بهداشت و مخصوصا در حوزه درمان امروز دغدغه مهمی از شهروندان ما است. حضرتعالی همان طور که من اشاره کردم که عزیزان خارج از کشور ما با اهداف مختلفی سفر انجام می دهند یک بخش بحث مربوط به درمان های آنها است حالا چه عزیزانی که داخل کشور هستند، بخشی از تجهیزات و داروهای آنها باید از خارج از کشور بیاید و چه عزیزانی که بعضا برای درمان نیاز دارند بروند. در آن بحث تثبیت نرخ ارز وقتی من اشاره کردم واقعا آن یک شاه کلید است، یعنی بخش عمده ای از مشكلات این افراد این است که در حوزه درمان چه کاری را باید انجام بدهند وقتی که کمیسیون پزشکی رفتن آنها را تایید می کند طبیعتا باید نیازمندی مادی آنها هم بر اساس بیمه تامين شود.اما یکی از اشکالات ما این است که بیمه، پوشش لازم را نمی دهد، ما حتی الان در داخل کشور بین بیمه روستایی و بیمه شهری فرق قایل هستیم. خب انسان، انسان است چه فرقی می کند در روستا زندگی می کند یا در شهر . اگر عزیزی فرضا سرطان دارد دیگر این مریض چه فرقی می کند که در شهر زندگی می کند یا در روستا، ما باید پشتیبانی لازم را از جهت پوشش بیمه ای برای حمایت های مالی و طبیعتا تامین دارو برای امکانات و تجهیزات و درمانی که لازم هست انجام بشود. یکی از برنامه های قطعی ما در برنامه تنظیم شده این است که اولا هزینه درمان بیشتر از 30 تا 35 درصد به خانواده ها تحمیل نشود و 65 درصد درمان حتما به عهده بیمه ها باشد و بیمه ها هم فراگیر باشد. امروز شما یک کارگر ساختمانی هم می بینید از این بیمه برخوردار نیست یک سالخورده هم می بینید برخوردار نیست یا برای اعزامشان براساس کمیسیون پزشکی این کار حتما باید انجام بشود .اما درباره بحث مربوط به جانبازان عزیز و معلولین خب به هرحال شما می دانید همه دنیا حتما در باورهای اسلامی ما و کشور ما هم احترام خاصی برای جانبازان و معلولین قایل هستند. همین طور که اشاره کردم به حق می گویم واقعا قانون برای معلولین و جانبازان به تصویب رسیده است ابلاغ شده است ولی در پیچ و خم اداری عملا این قانون تحقق پیدا نکرده است قانون وقتی که تصویب شد باید اجرا بشود. من در برنامه ام یکی از بیست و چهار سرفصلی که تنظیم شده است مربوط به ایثارگران و معلولین است چون این قانون تصویب شده است بدون تردید با آغاز دولت اجرای قانون قطعی باید اجرا بشود و حتما اجرا می کنیم. یک بخش دیگر ما بحث رفت و آمد معلولین در سطح مخصوصا شهرها است که یکی از مشکلات جدی است چه در اماکن عمومی چه در ساختمانهای اداری و چه در بخش های مختلفی که معلولین و جانبازان تردد دارند واقعا از مشکلات جدی است. یکی از اولویتهای من در شهرداري تهران اصلاح معابر و پیاده کردن قوانین و مقررات برای تردد بهتر معلولین و جانبازان در سطح شهر است. در حوزه بهداشت روانی هم ما هر چقدر بتوانیم این آرامش را به جامعه برگردانیم در واقع کمک کردیم به بهبود بهداشت روانی جامعه .حالا یک بخشش این است که یک پارکهای بزرگ درست کنیم برای اوقات فراغت و ورزش در این شرایط سخت اقتصادی که مردم از سبد خانوار بر می دارند ما این را به سبد خانوار کمک کنیم . عزیزان می دانند که در تهران در طول هشت سال گذشته بسیار به این موضوعات پرداخته شده و چنین اوقات فراغتی برای همان آرامش روحی و روانی شهروندانمان که بتوانند روزها و ساعتهایی را در کنار خانواده در این فضای سخت زندگی خشک، خودشان را بتوانند به طبیعت و به یک آرامش نزدیک کنند که از آن استفاده کنند و در واقع یک بازسازی خودشان را از جهت روحی انجام بدهند که با شادابی و نشاط بیشتری بتوانند به جامعه خدمت کنند
مجری: آقای دکتر اگر نکته پایانی دارید بفرمایید ؟
قالیباف : نکته ای که می توانم خدمت همه هموطنان عزیزمان عرض کنم این است که برای بنده مهمترین موضوع این هست که عزت و افتخار ایرانی و سربلندی کشورمان را حفظ کنیم با افزایش قدرت ملی مان، با افزایش اقتصادمان ،با بالا بردن تاثیرات فرهنگی مان .ما بايد بتوانيم یک زندگی رحمانی و یک زندگی که مردم احساس کنند در ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تحول جدی برایشان پیش آمده و به این افتخار بکنند فراهم كنيم.ما نبايد كاري كنيم كه خدایی نکرده غرور ملی ، افتخار و عزت مردم آسیبی ببیند، این مهمترین رسالت و وظیفه ای است که به دوش بنده به عنوان کسی که نامزد انتخابات هستم قرار دارد. در بعد از انتخابات اگر شما تشخیص دادید و خدا هم تقدیر کرد در خدمت شما باشم بنده کمتر سعی کردم با مردم سخن بگویم بیشتر سعی کردم به عنوان یک مدیر سخنم از جنس عمل باشد.من مطمئن هستم که روزی که توفیق خدمت در شهرداری را داشتم هر شهروند ایرانی چه خارج از کشور چه داخل کشور وقتی که به تهران می آید حتما نسبت به گذشته احساس غرور و افتخار بیشتری می کند. امیدوارم که این کاری که در تهران اتفاق افتاد با شتاب بیشتری با کمک شما در سراسر ایران برای همه ایرانیان اتفاق بیفتد .به امید سربلندی ایران و همه ایرانیان عزیز سال و روز خوشی را توام با شادابی ، نشاط و طراوت برای یکایک شما از خداوند متعال مسئلت دارم.
مجری:متشکرم آقای دکتر همین طور از شما بینندگان عزیز بسیار سپاسگزاریم وتا برنامه انت

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






تمام حقوق اين وبلاگ و مطالب آن متعلق به صاحب آن مي باشد.